Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Vervolgens behandelen we de volgende raadsinformatiebrief: 3D, het VNG-begrotingsadvies en de toelichting op zero-based budgeting als onderdeel van de scenario's en opties. Mevrouw Sluis.
Dank u, voorzitter. Ja, ik heb een vraag over hoe de gemeente Baarn dit inzet. We lezen dat er op basis van een benchmark met vergelijkbare gemeenten is gekeken naar welke taakvelden er in Baarn significant meer wordt uitgegeven per inwoner. En dat leidt dan kennelijk tot een top 5 uit deze benchmark, die gaat over dienstverlening, cultuursubsidies, sport, recreatie, openbaar groen en onderwijs. Mijn vraag is: wanneer is er sprake van significantie? Dus, wanneer geven we significant meer uit per inwoner? Ik vraag dit omdat cijfers in benchmarks onderling vergelijken best wel lastig is. Dus, wanneer kun je dan spreken van een significant verschil? Dank u wel, voorzitter.
Ja, dank u. Ik denk dat het handig is om daar schriftelijk op terug te komen. We hebben een presentatie gehad van het college, verzorgd door degene die we hiervoor hebben ingehuurd. Daarbij vlogen alle kleuren je om de oren: oranje, rood, groen, lichtgroen en blauw, met betrekking tot de grootte en inkomsten van inderdaad vier gemeenten. Maar ik heb niet helemaal scherp of het nu om een afwijking van 5% of 10% gaat, wat wel belangrijk is, en dat wil ik u zeker ook meegeven. U maakte zelf ook al de opmerking dat deze persoon, die veel ervaring heeft bij heel veel gemeenten, zegt dat je wel door de cijfers heen moet kijken. Hoe wij het registreren en vastleggen, kan net weer afwijken van hoe andere gemeenten dat doen. Dus het is een eerste indicatie. We zien dat het afwijkt en dan gaan we zoeken naar een logische verklaring. Waarom is het misschien zo, voordat we eigenlijk al een conclusie trekken, zoals: "Daar kunnen we op gaan bezuinigen, want het lijkt heel veel af te wijken." Dus, ik zou willen vragen om nog wat toelichting, als u dat wenst, op die specifieke systematiek en hoe groot die verschillen moeten zijn.
Ja, dank u wel, voorzitter. Nou, dank aan de wethouder voor de toelichting op de circulaire budgettering die eerder was toegezegd. De wethouder geeft aan dat er voor is gekozen om niet de hele begroting in ZBB op te stellen. En daarbij dus de keuze af te laten hangen van die benchmark. Twee vragen: ziet de wethouder geen problemen met een begroting die deels ZBB is opgesteld en deels niet? In feite krijgen we twee verschillende grondslagen. En de tweede vraag, ook over die benchmark, is het mogelijk om de benchmark met taakvelden met de raad te delen? Dank u wel, voorzitter, wethouder.
Hartelijk dank voor de vragen. Nee, we zien op zich geen bezwaren, en inderdaad, op deze taakvelden richten we ons, terwijl we de andere taakvelden voorlopig laten rusten. Dit zijn ook de grootste afwijkingen, dus we kijken natuurlijk ook naar waar we op dit moment de grootste impact kunnen maken. Die pakken we als eerste aan en geven we prioriteit. Maar dat maakt op zich voor de systematiek van het opstellen van de begroting niet uit, omdat we weten dat we dit bij de andere taakvelden niet hebben toegepast.
Ik denk dat het heel interessant is, en armoedebestrijding wil ik zeker aanpakken. Wanneer wij de analyse hebben gemaakt vanuit het Europese budgetteringsperspectief en degene die dit voor ons doet, zou het goed zijn als diegene ook een presentatie geeft aan de raad voor degenen die geïnteresseerd zijn. Hij kan het namelijk veel beter uitleggen dan ik. Het is gewoon heel interessant om meegenomen te worden in zijn ervaringen en wat hij hier in Baarn constateert.
Dus ik denk dat het, in het proces richting de perspectiefnota, mooi zou zijn als we daar een moment voor kunnen vinden om met elkaar te bespreken.
Ja, en wat betreft het antwoord op vraag twee: aangezien u de keuzes heeft gemaakt op basis van de benchmark, kunnen wij die benchmark dan ook ontvangen?
Ja, ik denk dat het goed is, want zoals ik zei: dat is de Excel waarin van alles en nog wat staat dat u met alle plezier op een gegeven moment toegestuurd krijgt. Maar ik vind het interessanter om eerst het verhaal erachter te bespreken en met elkaar in gesprek te gaan. Dus ik denk dat het goed is om dat te delen met u, en u mag het hebben. Het is verder geen geheim. Maar ja, er zit een verhaal achter die cijfers en de toelichting, dus ik denk dat de juiste volgorde zou zijn: eerst de toelichting en dan krijgt u alles wat u daarin gepresenteerd ziet ook gewoon ter beschikking. Ja.
Dank u wel, Voorzitter, en bedankt, wethouder, voor de beantwoording van de vraag van het CDA. Ik ben er blij mee dat we meer uitleg krijgen, want toen ik het las, was de eerste vraag die bij me opkwam: waarom is dit nooit eerder gedaan? Er zijn immers zoveel positieve aspecten die bijdragen aan de ZBB.
Bedankt voor de vragen. Een daarvan is een zeer goede vraag, een heel logische ook. Wat vaak voorkomt bij veranderingen die organisaties doormaken, is dat er een urgentie moet zijn om tot actie over te gaan. En ik denk dat dat het antwoord is. Tot op heden, in Baarn, hebben we wel - wanneer was het, zo'n 12 jaar geleden? - een kerntakendiscussie gehad. Dus toen was de nood blijkbaar ook hoog. En nu, gezien het ravijn dat op ons afkomt, moeten we andere instrumenten gaan inzetten. Daarom hebben we gekeken naar wat heel goed zou kunnen passen. Dat is eigenlijk het antwoord.