03-04-2024 Vergadering Informatie in de Raad 03-04-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening, vaststelling agenda en mededelingen
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt A Actualisatie plan maatschappelijk vastgoed
Baarn Actualiseert Plan Maatschappelijk Vastgoed: Flexibiliteit en Duurzaamheid Centraal
De gemeente Baarn heeft haar plan voor maatschappelijk vastgoed geactualiseerd, met als doel een duurzame en beheersbare vastgoedportefeuille te realiseren. Het plan biedt inzicht in het gebruik van vastgoed voor wettelijke, sociale en maatschappelijke doelstellingen en streeft naar flexibiliteit in het ondersteunen van maatschappelijke organisaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de actualisatie van het plan maatschappelijk vastgoed gepresenteerd. Het plan, dat volgt op de afwijzing van het project 'De Kroon', beoogt onder meer het Nutsgebouw tot 2030 als strategisch vastgoed aan te merken voor de huisvesting van maatschappelijke organisaties. Daarnaast wordt er gekozen voor het scenario 'Meebewegen en anticiperen op een grote stap vooruit', waarbij twee kredieten van €100.000 en €30.000 beschikbaar worden gesteld voor opfrisbeurten van het Nutsgebouw en de Kinderboerderij Cantonspark.
Inspraak en Vragen
R. Meijer van de Stichting Streekomroep Eemland sprak in namens zijn organisatie, die op zoek is naar een nieuwe locatie. "Een eigen plek is meer dan wenselijk," benadrukte Meijer. Hij vroeg de raad om de mogelijkheid om vanuit een maatschappelijk pand hun plek te mogen betrekken, met studiofaciliteiten en de mogelijkheid tot samenkomen.
Verschillende raadsleden stelden vragen over de toekomst van het Nutsgebouw en andere panden. Roy Bruins van de ChristenUnie vroeg waarom het Nutsgebouw slechts tot 2030 als strategisch vastgoed wordt aangemerkt. Wethouder Prakke legde uit dat deze termijn is gekozen om tijd te geven voor de ontwikkeling van een nieuw ontmoetingscentrum in Baarn. "We willen tot 2030 zekerheid bieden voor de komende zes jaar," aldus Prakke.
Flexibiliteit en Marktconforme Huur
Een belangrijk aspect van het nieuwe plan is de flexibiliteit die het biedt in het ondersteunen van maatschappelijke organisaties. De categorisering van organisaties, die in 2021 werd vastgesteld, wordt losgelaten. "We willen flexibiliteit inbouwen, zodat er ruimte komt voor nieuwe organisaties," verklaarde Prakke.
Daarnaast wordt er gestreefd naar een marktconforme huur in combinatie met subsidies. Dit betekent dat organisaties niet langer verkapte subsidies in de vorm van lage huurprijzen zullen ontvangen. "Een marktconforme huur is wenselijk om voor maatschappelijk vastgoed een economisch gangbare huur in rekening te brengen," aldus de wethouder.
Toekomstperspectief en Duurzaamheid
Het Nutsgebouw zal dienen als proeftuin voor samenwerking tussen organisaties en biedt ook opvang voor Oekraïense vluchtelingen. De gekozen route biedt duidelijkheid en perspectief voor betrokken organisaties en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen, zoals woningbouw.
De gemeente Baarn streeft naar duurzaamheid in haar vastgoedbeleid. Er zullen duurzaamheidsscans plaatsvinden die in de tweede helft van 2024 samen met de update van het meerjarenonderhoudsplan aan de raad worden voorgelegd.
De gemeenteraad zal op 24 april stemmen over het voorstel. Tot die tijd blijft de discussie over de toekomst van het maatschappelijk vastgoed in Baarn voortduren, met als doel een evenwicht te vinden tussen flexibiliteit, duurzaamheid en de behoeften van maatschappelijke organisaties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van het plan voor maatschappelijk vastgoed in de gemeente Baarn, met als doel inzicht te geven in het gebruik van vastgoed voor het realiseren van wettelijke, sociale en maatschappelijke doelstellingen, en om een duurzame en beheersbare vastgoedportefeuille te realiseren. De actualisatie volgt na de afwijzing van het plan 'De Kroon' en de noodzaak om maatschappelijke organisaties te huisvesten.
De voorgestelde beslispunten zijn:
- Het vaststellen van de actualisatie van het plan Maatschappelijk Vastgoed 2024.
- Het Nutsgebouw tot 2030 aanmerken als strategisch vastgoed voor huisvesting van maatschappelijke organisaties.
- Kiezen voor het scenario 'Meebewegen en anticiperen op een grote stap vooruit'.
- Beschikbaar stellen van twee kredieten van €100.000 en €30.000 voor opfrisbeurten van het Nutsgebouw en de Kinderboerderij Cantonspark.
Het voorstel geeft inzicht in het huidige gebruik van maatschappelijk vastgoed en schetst beleidskaders voor onderhoud en verduurzaming. Het biedt flexibiliteit in het ondersteunen van maatschappelijke organisaties en streeft naar een marktconforme huur in combinatie met subsidies.
Het Nutsgebouw wordt een proeftuin voor samenwerking tussen organisaties en biedt opvang voor Oekraïense vluchtelingen. De gekozen route biedt duidelijkheid en perspectief voor betrokken organisaties en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen, zoals woningbouw.
De investeringen worden gedekt uit de algemene reserve en zullen na verkoop van ander vastgoed worden teruggestort. De gemeente Baarn zal optreden als opdrachtgever voor de verbouwingen en streeft naar duurzaamheid in haar vastgoedbeleid.
Communicatie over het voorstel heeft plaatsgevonden met diverse belanghebbenden en zal na goedkeuring door de gemeenteraad worden voortgezet. Het beleid zal constant gemonitord en bijgestuurd worden waar nodig.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie plan maatschappelijk vastgoed". Het voorstel betreft de herziening van het beleid omtrent maatschappelijk vastgoed in de gemeente Baarn. Het plan omvat de bestemming van het Nutsgebouw voor maatschappelijke organisaties tot 2030, het kiezen voor een toekomstgericht scenario 'Meebewegen en anticiperen op een grote stap vooruit', en het beschikbaar stellen van kredieten voor de opfrisbeurt van het Nutsgebouw en de Kinderboerderij Cantonspark. Het doel is om een duurzame en beheersbare vastgoedportefeuille te realiseren en duidelijkheid te bieden aan maatschappelijke organisaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de beleidskeuzes, financiële implicaties en de aanpak voor de uitvoering. Het bevat ook een overzicht van de risico's en de communicatiestrategie.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen, eventuele wijzigingen voor te stellen en uiteindelijk te besluiten of het voorstel wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het Nutsgebouw, het gekozen scenario voor de toekomst van het maatschappelijk vastgoed, en de toekenning van de kredieten voor de opfrisbeurten.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is deels aanwezig, met een horizon tot 2030 en een tijdslijn voor de verbouwingen. Echter, sommige parallelle ontwikkelingen zijn nog niet afgerond, wat kan leiden tot aanpassingen in de toekomst.
Inconsequenties:
Het voorstel lijkt consistent, hoewel de afhankelijkheid van parallelle ontwikkelingen en toekomstige besluitvorming over onderhoud en verduurzaming enige onzekerheid met zich meebrengt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de actualisatie van het plan en de voorgestelde beleidsmatige keuzes en kredieten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn geweest met diverse belanghebbenden en dat er na het raadsbesluit verdere gesprekken zullen plaatsvinden voor de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt behandeld in hoofdstuk 4.7 van het PMV, met een duurzaamheidsscan die later aan de raad wordt voorgelegd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totale investering van €130.000 die uit de algemene reserve wordt gedekt. De verkoop van ander vastgoed zal bijdragen aan de terugstorting in de algemene reserve, en er wordt een hogere huur verwacht van Amerpoort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijk vastgoed Nutsgebouw Huisvesting maatschappelijke organisaties Actualisatie plan Verduurzaming vastgoed Marktconforme huur Kinderboerderij Cantonspark Scenario 'Meebewegen en anticiperen op een grote stap vooruit' Financiële risico's DuurzaamheidsscanVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
R. Meijer - Eemland1
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hanneke Struijk-Cramer - D66
Anne-Marie Martens - Voorzitter
R. Meijer - Eemland1
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Ton van der Linden - PvdA
R. Meijer - Eemland1
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
John van Loon - 50PLUS
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
M. Achterberg - Ambtelijke ondersteuning
Hugo Prakke - wethouder
M. Achterberg - Ambtelijke ondersteuning
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Sandra Bruijstens - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Anne Sluijs - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
M. Achterberg - Ambtelijke ondersteuning
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Lieke Hoogerwerf - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Rik van Hardeveld - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
M. Achterberg - Ambtelijke ondersteuning
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Rik van Hardeveld - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Alex Stolk - VVD
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Anne-Marie Martens - Voorzitter
00:01:48 - 00:07:27 - 00:07:53 - 00:08:03 - 00:08:25 - 00:10:11 - 00:12:29 - 00:12:53 - 00:13:30 - 00:13:55 - 00:14:43 - 00:14:57 - 00:15:48 - 00:17:34 - 00:18:26 - 00:19:16 - 00:19:28 - 00:20:03 - 00:20:53 - 00:21:25 - 00:23:02 - 00:25:29 - 00:26:26 - 00:28:41 - 00:31:32 - 00:33:29 - 00:35:09 - 00:35:26 - 00:35:41 - 00:36:04 - 00:36:52
Hanneke Struijk-Cramer - D66
John van Loon - 50PLUS
Sandra Bruijstens - PvdA
Anne Sluijs - GroenLinks
Lieke Hoogerwerf - VoorBaarn
Alex Stolk - VVD
Agendapunt B Energie besparen door LED-veldverlichting bij sportvelden
Baarn investeert in LED-verlichting voor sportvelden: "Gelijke behandeling voor alle clubs"
De gemeenteraad van Baarn heeft ingestemd met een voorstel om € 142.493 beschikbaar te stellen voor de vergoeding van LED-veldverlichting bij diverse sportvelden. Deze investering draagt bij aan de verduurzamingsdoelstellingen van de gemeente en zorgt voor gelijke behandeling van sportclubs.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de kosten van LED-verlichting bij de hockeyvelden van BMHV en de tennisbanen van BLTC en BTV de Geeren te vergoeden. De gemeente had eerder al de kosten voor LED-verlichting bij andere sportvelden vergoed, en dit voorstel zorgt ervoor dat alle sportclubs gelijk worden behandeld.
Wethouder Prakke benadrukte de urgentie van het voorstel: "We willen dit nu doen omdat de hockeyvereniging het veld voor de zomer moet vervangen. Uitstel tot de begroting voor volgend jaar zou te laat zijn." De wethouder legde uit dat de kosten voor de LED-verlichting al eerder waren gemaakt en dat de clubs nu financiële ruimte nodig hebben voor andere investeringen.
René van Wijk van het CDA vroeg zich af waarom deze kosten niet gewoon in de begroting konden worden opgenomen. Prakke antwoordde dat de urgentie van de situatie dit niet toeliet en dat het budgetrecht van de Raad werd gebruikt om het voorstel nu in te dienen.
Sandra Bruijstens van de PvdA vroeg naar de financiële risico's van het voorstel, aangezien andere sportverenigingen ook om bijdragen kunnen vragen. Prakke legde uit dat het vooral om een financieel risico gaat, maar dat de gemeente sportverenigingen juist wil uitdagen om met verduurzamingsvoorstellen te komen.
Het voorstel werd uiteindelijk goedgekeurd en zal verder worden behandeld in de raadsvergadering van 10 april, waarna er op 24 april een definitief besluit zal worden genomen. De gemeente Baarn blijft zich inzetten voor verduurzaming en gelijke behandeling van sportverenigingen, met als doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van € 142.493 voor de vergoeding van LED-veldverlichting bij sportvelden in Baarn. De verlichting is geïnstalleerd bij de hockeyvelden van BMHV, de tennisbanen van BLTC en BTV de Geeren. Dit voorstel zorgt voor gelijke behandeling van sportclubs, aangezien de gemeente eerder al de kosten voor LED-verlichting bij andere sportvelden heeft vergoed. De investering draagt bij aan de doelstelling van Baarn om in 2030 klimaatneutraal te zijn, aangezien LED-verlichting minstens 30% energie bespaart.
De aanleiding voor het voorstel was de begroting van 2023, waarin € 138.000 beschikbaar werd gesteld voor LED-verlichting op gemeentelijke sportterreinen. De discussie in de raad leidde tot de conclusie dat ook sportclubs die zelf LED-verlichting hadden aangeschaft, recht hebben op een vergoeding. SKAB en BLTC hadden al geïnvesteerd in LED-verlichting uit eigen middelen, en BTV de Geeren wil verouderde armaturen vervangen. Het voorstel is om deze kosten met terugwerkende kracht te vergoeden.
Het beoogde effect is een bijdrage aan de verduurzaming en een gelijke behandeling van sportverenigingen en -stichtingen. De LED-verlichting is niet alleen energiezuiniger, maar heeft ook een betere lichtkwaliteit en lagere onderhoudskosten. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve. SKAB en BLTC kunnen de netto kosten declareren bij de gemeente, en BTV de Geeren/SERG zal de LED-armaturen op korte termijn plaatsen.
Er zijn financiële risico's verbonden aan het voorstel, aangezien andere sportverenigingen met eigen accommodaties ook om bijdragen kunnen vragen. Echter, de situatie van deze verenigingen verschilt van die van de genoemde clubs. De totale investering van de drie sportclubs bedraagt € 210.570, waarvan na aftrek van subsidies een netto bedrag van € 142.493 overblijft.
De gemeente Baarn zal de sportverenigingen informeren over het besluit en stimuleert daarnaast energiebesparing door middel van wedstrijden en het gebruik van zonnepanelen. Er is geen evaluatie van toepassing op dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het raadsvoorstel met zaaknummer 881299 heeft als onderwerp "Energie besparen door LED-veldverlichting bij sportvelden" en het besluit wordt genomen op 24 april 2024. De samenvatting luidt als volgt: De gemeenteraad wordt verzocht € 142.493 beschikbaar te stellen voor de vergoeding van LED-veldverlichting voor hockeyvelden van BMHV en tennisbanen van BLTC en BTV de Geeren. Dit voorstel is een vervolg op eerdere besluiten om sportclubs te ondersteunen bij de verduurzaming van hun veldverlichting en streeft naar gelijke behandeling van alle sportclubs.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de achtergrond, het beoogde effect, de argumenten, de financiële implicaties, en de uitvoering. Het bevat ook informatie over de duurzaamheidsaspecten en de communicatie met betrokken partijen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, eventuele vragen te stellen of discussie te voeren over de inhoud, en uiteindelijk een besluit te nemen over de beschikbaarstelling van de financiële middelen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van duurzaamheidsinvesteringen, de gelijke behandeling van sportverenigingen, en de besteding van gemeentelijke middelen uit de algemene reserve.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en een tijdspad. Er lijken geen directe inconsequenties aanwezig te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van € 142.493 uit de algemene reserve voor de vergoeding van de LED-veldverlichting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of sportverenigingen in het besluitvormingsproces, maar het gaat wel over een vergoeding aan sportstichtingen, wat impliceert dat er enige vorm van overleg of aanvraag is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een zeer relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de investering in LED-verlichting bijdraagt aan de verduurzaming van sportfaciliteiten en de gemeentelijke doelstelling om in 2030 klimaatneutraal te zijn.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet: een totale investering van € 142.493, die gedekt wordt uit de algemene reserve. Het voorstel geeft aan dat de sportclubs zelf een deel van de kosten dragen via de BOSA-subsidie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
LED-veldverlichting Energiebesparing Klimaatneutraal Sportverenigingen Verduurzaming Financiële steun Gelijk behandelen Subsidie BOSA-subsidie ZonnepanelenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
René van Wijk - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
John van Loon - 50PLUS
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Sandra Bruijstens - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hugo Prakke - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt C Principebesluit Zuidereind 27 - Bouw schuurwoning
Groen licht voor schuurwoning in Baarn: Raad stemt in met principebesluit
De gemeenteraad van Baarn heeft in principe ingestemd met de bouw van een schuurwoning op het perceel Zuidereind 27. Het plan, dat een bestaande schuur vervangt, moet de ruimtelijke kwaliteit van het gebied verbeteren en biedt een gezinslid de mogelijkheid om zelfstandig te wonen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 april 2024 werd het voorstel om een schuurwoning te realiseren op het perceel Zuidereind 27 in Baarn besproken. De initiatiefnemers willen een bestaande schuur vervangen door een woning die beter aansluit bij het omliggende landschap. Dit plan maakt gebruik van een provinciale regeling die nieuwe stedelijke functies in bebouwingslinten in het buitengebied toestaat, mits de ruimtelijke kwaliteit wordt verhoogd.
Wethouder Veldhuizen presenteerde het voorstel, dat als ontwerp Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) zal dienen voor de vervolgprocedure. "Het plan is beoordeeld als passend binnen een goede ruimtelijke ordening en is afgestemd met omwonenden en belanghebbenden," aldus de wethouder.
Tijdens het debat vroeg raadslid Genuit van GroenLinks hoe de uitvoering van het plan geborgd gaat worden. "Wordt het plan opgenomen in de anterieure overeenkomst die de initiatiefnemers straks met de gemeente gaan sluiten?" vroeg Genuit. Wethouder Veldhuizen kon hierop geen direct antwoord geven, maar beloofde hierop terug te komen.
Het plan voorziet in de bouw van een schuurwoning die 90 graden gedraaid wordt om beter aan te sluiten bij het landschap. Daarnaast worden extra bomen en groen aangeplant om de ruimtelijke en natuurlijke kwaliteit te verhogen. De provincie Utrecht heeft aangegeven dat het gebruik van de regeling op deze locatie voorstelbaar is.
De aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend voor 31 december 2023, waardoor deze nog onder de voormalige Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) valt. Indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen significante wijzigingen zijn, zal de ontwerp-VVGB als definitief worden beschouwd.
Met de instemming van de raad kan de procedure voor de uitgebreide omgevingsvergunning worden voortgezet. De nieuwe schuurwoning zal volgens de geldende duurzaamheidsnormen worden gebouwd en draagt bij aan de klimaatbestendigheid van de gemeente Baarn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een principebesluit voor de bouw van een schuurwoning op het perceel Zuidereind 27 in Baarn. De wethouder stelt voor om in principe medewerking te verlenen aan de realisatie van een extra woning door een bestaande schuur te vervangen. Dit besluit zal dienen als ontwerp Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) voor de vervolgprocedure. Indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen significante wijzigingen zijn, zal de ontwerp-VVGB als definitief worden beschouwd. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
De initiatiefnemers willen een schuurwoning bouwen om een gezinslid zelfstandig te laten wonen. Dit plan maakt gebruik van een provinciale regeling die nieuwe stedelijke functies in bebouwingslinten in het buitengebied toestaat als de ruimtelijke kwaliteit verbetert. De schuurwoning wordt 90 graden gedraaid om beter aan te sluiten bij het landschap en er worden extra bomen en groen aangeplant.
De aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend voor 31 december 2023, onder de voormalige Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO). De provinciale verordening staat normaal geen nieuwe stedelijke functies toe in het buitengebied, maar maakt een uitzondering voor dit project. De provincie Utrecht heeft aangegeven dat het gebruik van de regeling op deze locatie voorstelbaar is.
Het beoogde effect is het toevoegen van een woning op het perceel. Het plan is beoordeeld als passend binnen een goede ruimtelijke ordening en is afgestemd met omwonenden en belanghebbenden. Er is geen exploitatieplan nodig omdat er een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer wordt gesloten. De kosten worden gedekt door de leges. Na een positief principebesluit kan de procedure voor de uitgebreide omgevingsvergunning worden voortgezet. De nieuwe schuurwoning zal worden gebouwd volgens de geldende duurzaamheidsnormen en draagt bij aan de klimaatbestendigheid van de gemeente Baarn. Communicatie over het principebesluit zal plaatsvinden naar de initiatiefnemers en via gebruikelijke kanalen bij de ter inzagelegging van de ontwerpvergunning en ontwerp-VVGB.
-
Analyse van het document
Titel: Principebesluit Zuidereind 27 - Bouw schuurwoning
Samenvatting: Op het perceel Zuidereind 27 in Baarn is het plan om een bestaande schuur te vervangen door een schuurwoning, waardoor een gezinslid zelfstandig kan wonen. Dit plan maakt gebruik van een provinciale regeling die nieuwe stedelijke functies in het buitengebied toestaat mits de ruimtelijke kwaliteit verbetert. De schuurwoning wordt gedraaid om beter aan te sluiten bij het landschap en er worden extra bomen en groen aangeplant. De initiatiefnemers hebben een omgevingsvergunning aangevraagd om af te wijken van het bestemmingsplan.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van het plan, de juridische context, de afstemming met de provincie, en de stappen die genomen moeten worden.
Rol van de raad: De raad moet een principebesluit nemen om medewerking te verlenen en een Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te geven.
Politieke keuzes: De raad moet afwegen of het plan past binnen de visie van de gemeente op ruimtelijke ordening, duurzaamheid, en woningbouw. Ook moet de raad rekening houden met de belangen van omwonenden en de impact op het landschap.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden, met duidelijke beslispunten en een uitvoeringsplan.
Inconsequenties: Er lijken geen inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of zij in principe medewerking verleent aan het plan en of zij de VVGB als ontwerp en later als definitief beschouwt.
Participatie: Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemers de plannen hebben besproken met omwonenden en belanghebbenden, die positief hebben gereageerd.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant; de nieuwe woning wordt gebouwd volgens geldende duurzaamheidsnormen en draagt bij aan de klimaatbestendigheid van de gemeente.
Financiële gevolgen: De kosten worden gedekt door de leges. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld omdat er een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer wordt aangegaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuurwoning Ruimtelijke kwaliteit Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) Provinciale regeling Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Natuurwaarden Buitengebied Duurzaamheid WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Wim Genuit - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt D Indexering betaalbaar programma Baarnsche Zoom
Indexering woningprijzen Baarnsche Zoom: noodzakelijke stap of obstakel voor betaalbaarheid?
De gemeenteraad van Baarn debatteerde over het voorstel om de maximale koopprijzen voor het betaalbare woningbouwprogramma in de Baarnsche Zoom te indexeren. Het voorstel, dat voortkomt uit de gestegen bouwkosten door inflatie, stuitte op vragen en zorgen over de betaalbaarheid van woningen voor de doelgroep.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de koopprijzen van woningen in de Baarnsche Zoom te indexeren op basis van de consumentenprijsindex (CPI) vanaf 2021. Dit is volgens wethouder Mark Veldhuizen noodzakelijk om de voortgang van het project te waarborgen en de woningen marktconform te maken. "Het is inherent aan ruimtelijke ontwikkelingen dat prijspeilen wijzigen tijdens de lange looptijden van de bijbehorende procedures," aldus Veldhuizen.
Jeroen Bosman van GroenLinks uitte zijn zorgen over de impact van de indexering op de betaalbaarheid van de woningen. Hij vroeg de wethouder naar de relatie tussen de gevraagde indexering en de loonstijgingen in dezelfde periode. Veldhuizen gaf aan dat hij hier schriftelijk op zou reageren, gezien de complexiteit van de vraag.
René van Wijk van het CDA vroeg zich af of de indexering zou leiden tot hogere grondprijzen en daarmee hogere opbrengsten voor de gemeente. Veldhuizen antwoordde dat de grondprijs nog vastgesteld moet worden en dat dit afhankelijk is van de biedingen van ontwikkelaars.
Rik van Hardeveld, eveneens van het CDA, vroeg of er mogelijkheden waren om het programma van eisen aan te passen om de woningen betaalbaar te houden. Veldhuizen maakte duidelijk dat de kaders al zijn vastgesteld en dat er niet aan gesleuteld kan worden.
Valentijn Brinkman-Koopal van de PvdA stelde vragen over de verplichtingen van ontwikkelaars om zich aan de geïndexeerde prijzen te houden en hoe toekomstige inflatie in de prijzen wordt meegenomen. Veldhuizen legde uit dat het voorstel is om te blijven indexeren tot de laatste woning is verkocht, om zo inflatie en kostenstijgingen bij te houden.
John van Loon van 50PLUS vroeg naar het totale aantal geplande woningen. Veldhuizen bevestigde dat het minimum 500 woningen is, maar dat ontwikkelaars dit aantal kunnen verhogen.
Roy Bruins van de ChristenUnie vroeg zich af of de indexering invloed heeft op het aantal sociale huurwoningen. Veldhuizen verzekerde dat het programma van minimaal 100 sociale huurwoningen, 50 middeldure huurwoningen en 50 koopwoningen overeind blijft.
Het debat maakte duidelijk dat de indexering van de woningprijzen een complex vraagstuk is, waarbij de balans tussen marktconformiteit en betaalbaarheid centraal staat. De gemeenteraad zal op 24 april 2024 een besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
Het raadsvoorstel m behandelt de indexering van de maximale koopprijzen voor het betaalbare woningbouwprogramma in de Baarnsche Zoom. Wethouder Veldhuizen stelt voor om de prijzen te indexeren op basis van de consumentenprijsindex (CPI) vanaf 2021. Dit voorstel komt voort uit de aanbesteding voor de verkoop van gronden, waarbij ontwikkelaars aangeven niet in te schrijven als de prijzen niet geïndexeerd worden vanwege gestegen bouwkosten door inflatie.
Het betaalbare programma omvat minimaal 100 sociale huurwoningen, circa 50 middeldure huurwoningen en minimaal 100 koopwoningen met prijzen tot € 235.000 en € 300.000. Deze prijzen zijn vastgesteld in 2021 en zijn door inflatie niet meer marktconform. De indexering is nodig om de voortgang van het project te waarborgen en om een marktconforme situatie te creëren zonder afbreuk te doen aan de behoefte aan betaalbare woningen.
Het voorstel bevat ook een overzicht van de prijsstijgingen en de gevolgen voor de prijzen in de Baarnsche Zoom. Het niet-indexeren van de prijzen zou leiden tot kwalitatief slechtere en kleinere woningen en zou aantrekkelijk zijn voor speculanten. Het voorstel adviseert tegen het verhogen van het grondbod bij indexering en tegen het loslaten van het minimale grondbod.
De gemeente overweegt maatregelen zoals startersleningen en andere financieringsvormen om de doelgroep met een lager inkomen te ondersteunen. De woningen moeten dezelfde afmetingen behouden om betaalbaar te blijven. Het voorstel wordt ondersteund door een planeconomisch adviseur en zal worden verwerkt in de aanbestedingsdocumenten. Communicatie hierover zal volgen en duurzaamheidsmaatregelen worden alleen getroffen als ze wettelijk verplicht zijn.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
"Indexering betaalbaar programma Baarnsche Zoom"
Het voorstel betreft de indexering van de maximale koopprijzen voor betaalbare woningen in de Baarnsche Zoom, om deze marktconform te maken. De prijzen zijn vastgesteld in 2021 en zijn door inflatie en stijgende bouwkosten niet meer actueel. De indexering is gebaseerd op de consumentenprijsindex (CPI) vanaf 2021. Dit moet de inschrijving van ontwikkelaars op de aanbesteding stimuleren en de voortgang van het project waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de problematiek, de noodzaak voor indexering, de financiële implicaties en de mogelijke gevolgen van verschillende scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten of de indexering wordt doorgevoerd. Dit is een belangrijk besluit omdat het de financiële haalbaarheid van het project en de beschikbaarheid van betaalbare woningen beïnvloedt.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of het belangrijker is om de prijzen betaalbaar te houden voor de doelgroep of om de ontwikkeling van het project te waarborgen door de prijzen te indexeren. Ook moet worden overwogen of andere maatregelen, zoals startersleningen, kunnen bijdragen aan de betaalbaarheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is minder duidelijk, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de indexering wordt toegepast en zo ja, hoe deze wordt geïmplementeerd in de aanbestedingsdocumenten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet specifiek hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen, maar het is aannemelijk dat de ontwikkelaars zijn geconsulteerd gezien hun input over de noodzaak van indexering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; zonder indexering zullen waarschijnlijk alleen de wettelijk verplichte duurzaamheidsmaatregelen worden getroffen.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen van de indexering. Er wordt echter vermeld dat 'Kosten, baten en dekking' niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er geen directe financiële impact is voor de gemeente of dat deze nog moet worden vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Indexering Betaalbaar programma Consumentenprijsindex (CPI) Woningprijzen Bouwkosten Inflatie Ontwikkelaars Sociale huurwoningen Middeldure huurwoningen VolkshuisvestingsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
René van Wijk - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Rik van Hardeveld - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Valentijn Brinkman-Koopal - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
John van Loon - 50PLUS
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Ton van der Linden - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hanneke Struijk-Cramer - D66
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Veldhuizen - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
René van Wijk - CDA
Rik van Hardeveld - CDA
Valentijn Brinkman-Koopal - PvdA
John van Loon - 50PLUS
Hanneke Struijk-Cramer - D66
Agendapunt E Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort
Toekomst van het Buitengebied: Raad Debatteert over Handelingsperspectief
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van de regio Amersfoort het voorstel om het Handelingsperspectief Buitengebied vast te stellen. Dit document moet richting geven aan de transitie naar een duurzaam buitengebied tot 2040.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort (HPB) besproken, een document dat als leidraad moet dienen voor de toekomst van het buitengebied. Het HPB is het resultaat van een participatief proces en biedt een kader voor de transitie naar een duurzaam buitengebied, met aandacht voor natuur, landbouw, recreatie en stedelijke ontwikkeling.
Wethouder Mark Eijbaard benadrukte het belang van het document: "We willen zoveel mogelijk ruimtelijke vragen inwilligen, daar waar dat kan. Dit document biedt de handvatten en de richting die nodig zijn om keuzes te maken." Hij legde uit dat het HPB geen kaderstellend document is, maar richtinggevend, en dat de daadwerkelijke keuzes in samenwerking met de provincie Utrecht en andere stakeholders gemaakt zullen worden.
Hanneke Struijk-Cramer van D66 vroeg zich af wat het document concreet betekent voor de regio. "Ik begrijp wat de status van dit stuk is, maar ik mis concrete voorbeelden, zoals de impact op weidevogels en de rol van boeren in natuurbeheer," zei ze. Eijbaard antwoordde dat de regio al veel doet op het gebied van weidevogelbeheer en dat het document helpt om de juiste prioriteiten te stellen.
Maike Koenders-van de Vrugt van VoorBaarn vroeg wat er zou gebeuren als het document niet werd goedgekeurd. Eijbaard legde uit dat het HPB essentieel is voor de gebiedsgerichte aanpak en dat er aanzienlijke financiële middelen beschikbaar komen vanuit het Transitiefonds van de overheid. "Als we dit niet vaststellen, moeten we toch met iets aan tafel komen," benadrukte hij.
Het debat maakte duidelijk dat het HPB dient als basis voor verdere actie en dat het college met concrete voorstellen naar de Raad zal komen. "Het is een leidraad waarmee wij als college die gesprekken aangaan," aldus Eijbaard. De raad zal op 10 april verder debatteren over het voorstel, waarna op 24 april een besluit wordt genomen.
Het HPB is een belangrijke stap in de richting van een toekomstbestendig buitengebied en biedt een samenhangende aanpak voor de uitdagingen die de regio Amersfoort te wachten staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort (HPB) als leidraad voor de toekomst van het buitengebied tot 2040. Het HPB is een uitwerking van het Ontwikkelbeeld Regio Amersfoort en is opgesteld na een participatief proces met gebiedsateliers, resulterend in een Groeidocument. Het HPB concretiseert ruimtelijke opgaven op basis van huidige situatie, beleid, wetgeving en trends.
De voorgestelde beslispunten zijn:
- Het HPB vaststellen als regionale leidraad voor een toekomstbestendig en vitaal buitengebied.
- Het HPB inbrengen als vertrekpunt voor de Gebiedsgerichte Aanpak van het Utrechts Programma Landelijk Gebied en andere programma’s.
- De opvolging van het HPB borgen en monitoren in samenwerking met overheden en stakeholders.
Het HPB biedt een leidraad voor de transitie naar een duurzaam buitengebied, met aandacht voor natuur, landbouw, recreatie en stedelijke ontwikkeling. Het document schetst perspectieven voor bodem, water, ecosysteem, landbouw en stedelijk systeem, en stelt een globale indeling voor met prioriterings- en combineergebieden.
Het beoogde effect is een eensgezinde uitvoering van de transitie, waarbij het HPB richting geeft en samenhang creëert tussen verschillende ontwikkelingen. Het HPB is geen kaderstellend document, maar richtinggevend, en de uitvoeringsagenda toont mogelijke maatregelen.
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties; de kosten voor het opstellen van het HPB zijn gedragen door Bureau Regio Amersfoort en de Provincie Utrecht. Eventuele financiële consequenties van uitvoering worden later voorgelegd.
Na vaststelling wordt het HPB ingebracht in relevante programma’s en wordt er aandacht gevraagd voor de ruimtelijke opgaven en ambities in het buitengebied. Communicatie over het HPB vindt plaats via websites, social media en persoonlijke berichten aan betrokken stakeholders.
Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de procesbeschrijving, het Handelingsperspectief zelf, het Groeidocument, het Consultatierapport en een presentatie van het Handelingsperspectief.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort" en is gericht op het bieden van een regionale leidraad voor de transitie naar een toekomstbestendig en vitaal buitengebied tot 2040. Het voorstel is een uitwerking van het Ontwikkelbeeld Regio Amersfoort en omvat de aanpak van diverse beleidstrajecten zoals natuurinclusieve landbouw, woningbouw, en versterking van natuur en recreatie. Het proces is participatief geweest, met gebiedsateliers en een Groeidocument als tussenstap. Het Handelingsperspectief concretiseert de opgaven en biedt een leidraad voor gesprekken over het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG), dat de transitie financieel moet ondersteunen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de aanleiding, het proces, de inhoud van het Handelingsperspectief, de beoogde effecten, argumenten, kanttekeningen, risico's, financiële consequenties, en de aanpak/uitvoering. Het bevat ook informatie over duurzaamheid en communicatie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het Handelingsperspectief vast te stellen als regionale leidraad en in te brengen in relevante programma's. De raad heeft een besluitvormende rol en moet de voorgestelde beslispunten goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van verschillende functies in het buitengebied, zoals landbouw, natuur, en stedelijke ontwikkeling. Ook moet de raad beslissen over de inzet van middelen en de samenwerking met andere overheden en stakeholders.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdshorizon tot 2040. Er worden geen duidelijke inconsequenties genoemd in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Handelingsperspectief vast te stellen en in te brengen in relevante programma's, en om de opvolging te borgen en te monitoren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een participatief proces met betrokkenheid van stakeholders en biedt ruimte voor verschillende belangen en toekomstbeelden.
Relevantie van duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met de focus op transities in klimaatverandering, energie, circulaire economie, landbouw, en mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties. De kosten voor het opstellen van het Handelingsperspectief worden gedragen door Bureau Regio Amersfoort en de Provincie Utrecht. Financiële consequenties van de uitvoering worden later voorgelegd aan de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort Transitie Toekomstbestendig en vitaal buitengebied Participatief proces Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) Groeidocument Ruimtelijke opgaven Gebiedsgerichte Aanpak Duurzame ontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hanneke Struijk-Cramer - D66
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Hanneke Struijk-Cramer - D66
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Maike Koenders-van de Vrugt - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Maike Koenders-van de Vrugt - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Maike Koenders-van de Vrugt - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt F Verordening Werk en Participatie 2024 gemeente Baarn
Nieuwe Verordening Werk en Participatie 2024: Transparantie en Maatwerk voor Baarn
De gemeenteraad van Baarn debatteerde over de nieuwe Verordening Werk en Participatie 2024, die gericht is op het verbeteren van arbeidskansen voor mensen met een arbeidsbeperking. Het voorstel, opgesteld door wethouder Mark Eijbaard en Joyce van Rennes, streeft naar een transparanter aanvraagproces en is afgestemd met regiogemeenten om rechtsongelijkheid te voorkomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Baarn werd het voorstel voor de Verordening Werk en Participatie 2024 besproken. Deze verordening, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 in werking treedt, is bedoeld om de arbeidskansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten en het aanvraagproces voor werkgevers en werkzoekenden te vereenvoudigen. Het voorstel is in lijn met de wijzigingen in de Participatiewet per 1 juli 2023.
"We willen de voorzieningen en het aanvraagproces transparanter maken," verklaarde wethouder Mark Eijbaard. Hij benadrukte dat de verordening is afgestemd met de regiogemeenten in de arbeidsmarktregio Amersfoort om rechtsongelijkheid te voorkomen.
Anne Sluijs van GroenLinks uitte haar zorgen over de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen bij het opstellen en evalueren van de verordening. "Het lijkt me essentieel om beleid te evalueren met de mensen voor wie het bedoeld is," stelde Sluijs. Eijbaard erkende de uitdaging en beloofde te onderzoeken hoe ervaringsdeskundigen beter betrokken kunnen worden, mogelijk in samenwerking met andere gemeenten in de regio.
Valentijn Brinkman-Koopal van de PvdA vroeg om meer duidelijkheid over het nazorgtraject binnen de verordening. Eijbaard legde uit dat nazorg maatwerk vereist en dat het belangrijk is om flexibel te blijven. "We willen inwoners zo goed mogelijk helpen op het moment dat zij aan het werk gaan," aldus de wethouder.
De verordening vervangt de Re-integratieverordening 2015 en de Maatregelenverordening 2015 en is afgestemd met de Adviesraad Sociaal Domein Baarn. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het voorstel, en de uitvoering zal worden aangepast door de uitvoerende organisaties. De gemeente Baarn zal de uitwerking van de verordening evalueren en jaarlijks monitoren.
De gemeenteraad zal op 24 april 2024 een besluit nemen over de vaststelling van de verordening. Tot die tijd blijft het debat over de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen en de invulling van het nazorgtraject een belangrijk aandachtspunt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening Werk en Participatie 2024 voor de gemeente Baarn, waarover besloten zal worden op 24 april 2024. Wethouder Eijbaard heeft het voorstel opgesteld, dat openbaar is en gericht is op het transparanter maken van voorzieningen en het aanvraagproces voor werkgevers, werknemers met een arbeidsbeperking en werkzoekenden. Dit is in lijn met de wetswijziging van de Participatiewet per 1 juli 2023. De verordening is algemeen en gericht op maatwerk, en is afgestemd met regiogemeenten in de arbeidsmarktregio Amersfoort om rechtsongelijkheid en onuitvoerbaar beleid te voorkomen.
De aanleiding voor de nieuwe verordening zijn de wijzigingen in de Participatiewet, die werk voor mensen met een arbeidsbeperking aantrekkelijker moeten maken en duurzame arbeid voor de doelgroep van de Participatiewet moeten bevorderen. De verordening is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 vastgesteld vanwege de tijd die nodig was voor afstemming met regiogemeenten.
Het beoogde effect is een transparante verordening die als kader dient voor de uitvoering en de arbeidskansen voor mensen met een arbeidsbeperking vergroot. De verordening vervangt de Re-integratieverordening 2015 en de Maatregelenverordening 2015 en is afgestemd met de Adviesraad Sociaal Domein Baarn.
Er zijn geen extra kosten verbonden aan het voorstel en de uitvoering zal worden aangepast door de uitvoerende organisaties. De verordening zal worden gepubliceerd en jaarlijks gemonitord, met een regionale evaluatie door het regionaal Werkbedrijf Amersfoort. De gemeente Baarn zal de uitwerking van de verordening evalueren. Bijlagen bij het voorstel bevatten de verordening zelf en een memo van de Adviesraad Sociaal Domein Baarn.
-
Analyse van het document
Titel: Verordening Werk en Participatie 2024 gemeente Baarn
Samenvatting: De Verordening Werk en Participatie 2024 is opgesteld om te voldoen aan de wetswijziging van de Participatiewet en omvat gemeentelijke voorzieningen voor werkgevers, werknemers met een arbeidsbeperking en werkzoekenden. Het doel is om het aanvraagproces en de voorzieningen transparanter te maken, waardoor het eenvoudiger wordt voor werkgevers om mensen uit de doelgroep aan te nemen en hen duurzaam aan het werk te houden. De verordening is algemeen en gericht op maatwerk, afgestemd met regiogemeenten om rechtsongelijkheid en onuitvoerbaar beleid te voorkomen.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de aanleiding, het beoogde effect, de argumenten, en de aanpak. Het bevat ook informatie over de financiële gevolgen en de communicatie- en evaluatieplannen.
Rol van de raad: De raad moet de verordening vaststellen, wat betekent dat zij de algemene regels goedkeuren die de gemeente hanteert voor haar re-integratietaak.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of zij instemt met de harmonisatie met andere regiogemeenten en of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de doelstellingen van de Participatiewet te bereiken.
SMART: Het voorstel lijkt specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch. De tijdgebondenheid is aanwezig, maar de verordening treedt met terugwerkende kracht in werking, wat vragen kan oproepen over de consequenties hiervan.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten de Verordening Werk en Participatie 2024 vast te stellen.
Participatie: Het voorstel vermeldt dat de Adviesraad Sociaal Domein Baarn schriftelijk is geïnformeerd en dat hun advies is bijgevoegd. Dit wijst op een vorm van participatie.
Duurzaamheid: Het voorstel vermeldt dat duurzaamheid niet van toepassing is.
Financiële gevolgen: Er zijn geen extra kosten verbonden aan het voorstel. De kosten vallen binnen het huidige participatiebudget en het budget voor loonkostensubsidie.
Conclusie: Het voorstel lijkt goed doordacht en is in lijn met de wetswijzigingen. De raad moet nu besluiten of zij de verordening willen vaststellen, waarbij ze rekening moeten houden met de terugwerkende kracht en de harmonisatie met andere gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Werk en Participatie Arbeidsbeperking Verordening Re-integratie Werkgevers Werkzoekenden Arbeidsmarktregio Amersfoort Harmonisering TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Anne Sluijs - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Anne Sluijs - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Valentijn Brinkman-Koopal - PvdA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt G Kadernota 2025 en begrotingswijziging 2024-1 BBS
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt de Kadernota 2025 en de eerste begrotingswijziging voor 2024 van de gemeenschappelijke regeling BBS (Baarn, Bunschoten, Soest). Er worden drie beslispunten voorgesteld: geen zienswijze indienen op de Kadernota 2024 BBS, wel een zienswijze indienen op de begrotingswijziging 2024-1, en een reactiebrief aan het bestuur van BBS vaststellen.
De Kadernota 2025 geeft inzicht in de verwachte financiële en beleidsmatige ontwikkelingen voor 2025, waaronder nieuwe wetgeving en een groeiende groep Oekraïners. De begrotingswijziging 2024-1 betreft aanpassingen door nieuwe wettelijke regelingen en een uitbreiding van het takenpakket in het Sociaal Domein. Het doel is om inzicht te krijgen in de verwachte ontwikkelingen en financiële gevolgen voor 2024 en 2025.
De Kadernota en begrotingswijziging zijn uitvoerig afgestemd met ambtelijke opdrachtgevers, bestuurders en raadsrapporteurs, en zijn in lijn met de eigen beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeente. Er zijn financiële risico's verbonden aan de toename van bijstandsgerechtigden en statushouders zonder directe dekking. BBS verwacht €281.000,- meer nodig te hebben voor haar taken in 2024, waarvoor men extra middelen van het Rijk verwacht.
Na het raadsbesluit zal de griffier de reactiebrief aan BBS versturen, en de definitieve kadernota en begrotingswijziging worden in april 2024 vastgesteld. Duurzaamheid is niet van toepassing en er is geen evaluatie nodig. De burgemeester en wethouders van Baarn onderschrijven het voorstel, en er zijn diverse bijlagen bijgevoegd, waaronder de begrotingswijziging, kadernota en reactiebrief.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Kadernota 2025 en begrotingswijziging 2024-1 BBS"
#Titel en Samenvatting
Het voorstel betreft de "Kadernota 2025 en begrotingswijziging 2024-1 BBS". De gemeenschappelijke regeling BBS (Baarn, Bunschoten, Soest) heeft een kadernota voor 2025 en een begrotingswijziging voor 2024 voorgelegd. De kadernota schetst beleidsmatige en financiële kaders voor 2025, terwijl de begrotingswijziging reageert op nieuwe wettelijke regelingen en organisatorische veranderingen binnen BBS. Het college adviseert de raad geen zienswijze in te dienen op de kadernota, maar wel op de begrotingswijziging.
#Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de kadernota en begrotingswijziging, inclusief de argumenten voor de aanbevelingen van het college en de financiële implicaties.
#Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te formuleren op de kadernota en begrotingswijziging. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de besluitvorming van BBS.
#Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met het college om geen zienswijze in te dienen op de kadernota en wel een zienswijze op de begrotingswijziging. Dit kan politieke discussie opleveren over de prioriteiten en financiële verantwoordelijkheden van de gemeente.
#SMART en Inconsequenties
Het voorstel lijkt SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn, met duidelijke acties en verwachte resultaten. Er zijn geen directe inconsequenties te vinden in de tekst.
#Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de aanbevelingen van het college volgen of dat ze een andere zienswijze willen indienen.
#Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden is meegenomen.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt als "n.v.t." (niet van toepassing) beschouwd in dit voorstel.
#Financiële Gevolgen en Dekking
Er wordt aangegeven dat BBS €281.000,- meer nodig heeft voor 2024. Er wordt verwacht dat het Rijk extra middelen beschikbaar stelt om deze kosten te dekken. Het risico bestaat dat, als het Rijk niet voldoende middelen verstrekt, de gemeente met tekorten te maken krijgt.
#Conclusie
Het voorstel is goed gestructureerd en biedt een duidelijk overzicht van de verwachte beleidsmatige en financiële ontwikkelingen. De raad heeft een belangrijke adviserende rol en moet een weloverwogen besluit nemen over het al dan niet indienen van zienswijzen. Financiële risico's zijn geïdentificeerd, maar er is vertrouwen in dekking vanuit het Rijk. Duurzaamheid is niet opgenomen, wat een punt van discussie kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Begrotingswijziging 2024-1 Sociaal Domein Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Jeugdwet Financiële risico's Zienswijze Gemeenschappelijke regeling BBS Beleidsmatige ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt H Ontwerp wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie BBS
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het ontwerp wijzigingsbesluit van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie BBS, waarover de raad op 24 april 2024 een besluit zal nemen. Wethouder Eijbaard stelt voor om een zienswijze in te dienen op de wijzigingen en de reactiebrief aan het bestuur van BBS vast te stellen. De wijzigingen zijn voornamelijk wettelijk bepaald en bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door de kaderstellende en controlerende rollen van gemeenteraden te verbeteren.
De aanleiding voor het voorstel is de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die op 1 juli 2022 in werking is getreden. Het doel is om een actuele Gemeenschappelijke Regeling te hebben die voldoet aan wettelijke eisen en gemeenteraden voldoende invloed geeft. De voorgestelde wijzigingen omvatten het vervallen van de zienswijzeprocedure voor de kadernota, geen verplichte burgerparticipatie, geen opname van een regionale raadsadviescommissie in de GR, aanpassingen in de bevoegdheden van de rekenkamer(commissie), en het niet opnemen van een regionaal enquêterecht. Overige wijzigingen worden geaccepteerd zonder zienswijze.
De zienswijze bestaat uit het indienen van zienswijzen op de concept kaderbrief en het aanpassen van burgerparticipatie in de Gemeenschappelijke regeling. Er zijn geen juridische risico's genoemd, behalve het risico dat de planning niet wordt gehaald. Kosten, baten en dekking zijn niet van toepassing. De uitvoering omvat het kenbaar maken van zienswijzen door de raden, het voorbereiden van definitieve voorstellen door BBS, en het starten van de definitieve procedure voor instemming en toestemming. De verwachting is dat de Gemeenschappelijke regeling in het derde kwartaal van 2024 gewijzigd is. Communicatie vindt plaats na het raadsbesluit door het verzenden van de reactiebrief aan het bestuur van BBS. Er zijn geen bijzonderheden over duurzaamheid of evaluatie vermeld.
-
Analyse van het document
Titel: Ontwerp wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie BBS
Samenvatting:
Het voorstel betreft wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Uitvoeringsorganisatie BBS (Baarn, Bunschoten, Soest) naar aanleiding van een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijzigingen zijn bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door de kaderstellende en controlerende rollen van de gemeenteraden te versterken. Het voorstel omvat het laten vervallen van de zienswijzeprocedure voor de kadernota, het niet verplicht stellen van burgerparticipatie, het niet opnemen van een regionale raadsadviescommissie in de GR, en het aanpassen van de bevoegdheden van de rekenkamer(commissie). Ook wordt voorgesteld om het regionaal enquêterecht niet op te nemen in de GR. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen en een reactiebrief vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het de vereiste wijzigingen in de GR behandelt en de raad informeert over de implicaties van deze wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet een zienswijze indienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit en de reactiebrief vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen, met name over het laten vervallen van de zienswijzeprocedure, de mate van burgerparticipatie, en de instelling van een regionale raadsadviescommissie.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. Of het Tijdgebonden is, hangt af van de planning en of deze wordt gehaald.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn, maar de raad moet overwegen of het laten vervallen van de zienswijzeprocedure en het niet opnemen van burgerparticipatie en een regionale raadsadviescommissie in de GR consequenties hebben voor de democratische controle en betrokkenheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een zienswijze indient en de reactiebrief vaststelt.
Participatie:
Het voorstel stelt voor om burgerparticipatie niet verplicht te stellen in de GR, maar suggereert dat cliëntenpanels en adviesraden betrokken kunnen worden bij beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie BBS Wijzigingsbesluit Democratische legitimatie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Burgerparticipatie Rekenkamer(commissie) Regionaal enquêterecht Regionale raadsadviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt I Ontwerp wijzigingsbesluit Wet Gemeenschappelijke Regeling RWA
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt het ontwerp wijzigingsbesluit van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) voor de RWA, waarbij de raad op 24 april 2024 een besluit zal nemen. De voorgestelde beslispunten zijn het indienen van een zienswijze op de wijzigingen en het vaststellen van een reactiebrief aan het bestuur van RWA.
De wijziging van de Wgr, die op 1 juli 2022 in werking trad, heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De raad kan een zienswijze indienen over het recht van onderzoek en de onderzoeksmogelijkheden van rekenkamers. Er zijn bijeenkomsten geweest om te bespreken of een uniforme aanpak mogelijk is, maar maatwerk blijkt nodig.
Het voorstel is om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) slechts op twee punten aan te passen: burgerparticipatie en actieve informatieplicht, omdat RWA al aan deze punten voldoet. De zienswijze omvat het opnemen van een evaluatiebepaling en het toevoegen van bevoegdheden aan de rekenkamer(commissie).
Juridische risico's zijn er als de planning niet wordt gehaald door alle gemeenten binnen twee jaar na de wetswijziging. De aanpak omvat het kenbaar maken van zienswijzen door de raden, het communiceren van deze zienswijzen en standpunten aan het RWA bestuur, en het agenderen van de reacties in de RWA bestuursvergadering van april 2024. Een gewijzigde GR zal worden opgesteld en ter goedkeuring aangeboden aan de Colleges en Gemeenteraden, met als deadline 1 juli 2024.
De burgemeester en wethouders van Baarn ondertekenen het voorstel, en er zijn twee bijlagen: het ontwerp wijzigingsbesluit en de reactiebrief aan het bestuur van RWA.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp wijzigingsbesluit Wet Gemeenschappelijke Regeling RWA". Het voorstel behelst de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling RWA aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen en een reactiebrief vast te stellen. De aanpassingen betreffen voornamelijk burgerparticipatie en actieve informatieplicht. De wijzigingen zijn bedoeld om de regeling te laten voldoen aan de huidige praktijk en wettelijke eisen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de aanleiding, de beoogde effecten, argumenten, en de aanpak/uitvoering. Het bevat ook informatie over juridische risico's en communicatie.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet een zienswijze indienen over de wijzigingen en de reactiebrief vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde aanpassingen, met name op het gebied van burgerparticipatie en actieve informatieplicht. Ook moet de raad een standpunt innemen over de evaluatie van de regeling en de bevoegdheden van de rekenkamer(commissie).
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is ook aanwezig, met een deadline van 1 juli 2024. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de reactiebrief vaststelt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van burgerparticipatie binnen de gemeenschappelijke regeling en stelt voor deze te formaliseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp in dit voorstel genoemd.
Financiële gevolgen:
Er wordt aangegeven dat financiële gevolgen niet van toepassing zijn. Er is dus geen dekking nodig voor eventuele kosten.
Conclusie:
Het voorstel lijkt goed doordacht en biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling RWA. Het is aan de raad om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en een besluit te nemen over de zienswijze en de reactiebrief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Burgerparticipatie Actieve informatieplicht Rekenkamer(commissie) Evaluatie Democratische legitimatie Wijzigingsbesluit Cliëntenraad MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Jeroen Bosman - GroenLinks
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt J Ontwerp wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt het ontwerp wijzigingsbesluit van de Gemeenschappelijke Regeling GGD regio Utrecht (GR-GGDrU). De voorgestelde wijzigingen zijn voornamelijk wettelijk bepaald en bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De raad wordt voorgesteld om een zienswijze in te dienen en een reactiebrief aan het bestuur van de GGD regio Utrecht vast te stellen.
De aanleiding voor het wijzigingsvoorstel is een wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die op 1 juli 2022 in werking is getreden, met als doel de invloed van gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen te vergroten. De GR-GGDrU moet binnen twee jaar na de wetswijziging aangepast worden.
De belangrijkste punten van de zienswijze zijn:
- Het opnemen van een actieve informatieplicht van het Algemeen Bestuur naar de raden.
- De mogelijkheid voor raden om zienswijzen in te dienen op de concept kaderbrief.
- De vereiste toestemming van raden voor wijzigingen in, toetreding tot, of uittreding uit de regeling.
- Geen inspraak voor inwoners en belanghebbenden, maar inspraak via gemeenteraden.
- Evaluatie van de regeling aan het einde van elke bestuursperiode.
- Het opnemen van voorwaarden en gevolgen van uittreding van een deelnemende gemeente.
Juridische risico's zijn er in de vorm van het niet halen van de planning door deelnemende gemeenten. Er zijn geen kosten, baten of dekking van toepassing. De uitvoering omvat het kenbaar maken van zienswijzen door de raden, het delen van deze zienswijzen met het bestuur van de GGDrU, en het voorbereiden van een definitief wijzigingsbesluit. De verwachting is dat de GR-GGDrU op 4 december 2024 gewijzigd zal zijn. Communicatie vindt plaats na het besluit van de raad en een concept reactiebrief wordt mogelijk voor 14 april 2024 gedeeld. Duurzaamheid en evaluatie zijn niet van toepassing. Het voorstel is ondertekend door de burgemeester en gemeentesecretaris van Baarn. Bijlagen bevatten het ontwerp wijzigingsbesluit, uitkomsten van een peiling, de huidige gemeenschappelijke regeling en de reactiebrief aan het bestuur van de GGD regio Utrecht.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht". Het voorstel behelst de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling van de GGD regio Utrecht conform de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) om de democratische legitimatie te versterken. De wijzigingen zijn grotendeels wettelijk bepaald en bieden ruimte voor lokale invulling. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen en een reactiebrief vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke aanleiding, beoogd effect, argumenten, juridische en algemene risico's, en een beschrijving van de aanpak en uitvoering. Bijlagen zijn bijgevoegd voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet een zienswijze indienen op de wijzigingen en de reactiebrief vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud van de zienswijze en de reactiebrief, en of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen. Dit kan politieke keuzes omvatten over de mate van invloed en controle die de raad wenst te hebben op de GGD.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART), met duidelijke deadlines en een stapsgewijze aanpak.
Inconsequenties:
Er worden geen inconsequenties genoemd in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een zienswijze indient en de reactiebrief vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inspraak van inwoners en belanghebbenden via de gemeenteraden geregeld blijft, in plaats van directe inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd, en "niet van toepassing" is aangegeven onder kosten, baten en dekking.
Op basis van deze analyse lijkt het voorstel goed gestructureerd en in lijn met de wettelijke vereisten. De raad moet nu de inhoudelijke keuzes maken en besluiten hoe zij hun invloed willen uitoefenen op de GGD via de gemeenschappelijke regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht Wijzigingsbesluit Democratische legitimatie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Informatieplicht Evaluatie Beleidscyclus InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement "Evaluatie GGD regio Utrecht" stelt voor om de evaluatieperiode van de taakuitvoering door de GGD regio Utrecht (GGDrU) te wijzigen. De huidige termijn van eens in de zes jaar wordt als onvoldoende beschouwd. Het amendement adviseert om de evaluatie te plannen in de laatste periode voor de raadswissel, in lijn met de aanbevelingen van de VNG. Dit zou de gemeenteraad in staat stellen om beter toezicht te houden en lessen mee te geven voor de volgende raadsperiode.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een specifiek probleem identificeert en een concrete oplossing biedt. Het verwijst naar bestaande aanbevelingen van de VNG en benadrukt de noodzaak van een tijdige evaluatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder op de GGDrU en moet de evaluatie van de taakuitvoering goedkeuren. Het amendement versterkt deze rol door de frequentie van de evaluaties te verhogen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad instemt met een frequentere evaluatiecyclus en of zij het belangrijk vindt dat deze evaluaties plaatsvinden voor de raadswissel.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar en Tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het voorstel Acceptabel en Realistisch is; dit hangt af van de bereidheid van de raad en de GGDrU om de frequentie van evaluaties te verhogen.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te staan, maar de praktische uitvoerbaarheid en de impact op de werklast van de GGDrU en de raad moeten worden overwogen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de evaluatieperiode aanpast.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar een frequentere evaluatie kan impliceren dat er meer mogelijkheden zijn voor betrokkenheid van stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, tenzij de evaluaties ook betrekking hebben op duurzaamheidsaspecten van de taakuitvoering door de GGDrU.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekking. Dit zou een punt van overweging moeten zijn, aangezien frequentere evaluaties extra kosten met zich mee kunnen brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD regio Utrecht (GGDrU) Evaluatie Taakuitvoering Gemeenschappelijke regeling Financieel zwaar weer Reflectie Sturing gemeenteraad Samenwerking gemeenten Raadsperiode Democratische legitimatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Rik van Hardeveld - CDA
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt K Begrotingswijziging AVU 2024
Raad bespreekt begrotingswijziging van Afvalverwijdering Utrecht 2024
De gemeenteraad van Baarn boog zich deze week over de begrotingswijziging van de Afvalverwijdering Utrecht (AVU) voor 2024. De wijziging is noodzakelijk vanwege de problemen met lachgascilinders en een grote brand bij afvalverwerker AVR. De raad besloot geen zienswijze in te dienen, maar de discussie maakte duidelijk dat de uitdagingen groot zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging van de AVU. Deze wijziging is nodig vanwege de extra kosten die zijn ontstaan door de verwerking van lachgascilinders en de gevolgen van een brand bij afvalverwerker AVR in Rozenburg. De kosten voor de gemeente Baarn stijgen hierdoor met €10.650.
Mylou Deurloo van VoorBaarn lichtte toe dat de problemen met lachgascilinders, die sinds de wijziging in de Opiumwet vaker illegaal worden gedumpt, voor aanzienlijke extra kosten zorgen. "Deze cilinders zijn zeer explosief en hebben al tot een grote brand geleid," aldus Deurloo. Ze stelde voor om speciale containers in het uitgaansgebied van Baarn te plaatsen om de cilinders veilig in te zamelen.
Wethouder Mark Eijbaard reageerde dat het plaatsen van speciale afvalbakken voor lachgascilinders ingewikkeld is. "Er zijn gemeenten die dit hebben geprobeerd, maar het blijft een uitdaging om te zorgen dat mensen de cilinders daadwerkelijk inleveren," zei hij. Eijbaard benadrukte dat de oplossing vooral ligt in het verbieden van de verkoop van lachgas, een taak voor de rijksoverheid.
Deurloo vroeg ook of de gemeente Baarn lokale media kan inzetten om afvalcampagnes te versterken. Eijbaard antwoordde dat de gemeente al samenwerkt met lokale kranten en openstaat voor verdere samenwerking om de impact van campagnes te vergroten.
Roy Bruins van de ChristenUnie uitte zijn zorgen over de financiële afhandeling tussen de AVU en de RMN. Hij vroeg zich af hoe de kostenverdeling precies in elkaar steekt. Eijbaard stelde voor om deze vraag schriftelijk te beantwoorden om misverstanden te voorkomen.
De vergadering eindigde zonder verdere vragen, maar het debat maakte duidelijk dat de uitdagingen rondom afvalverwerking en duurzaamheid groot zijn. De raad besloot geen zienswijze in te dienen, maar de discussie over de aanpak van lachgascilinders en de financiële gevolgen blijft actueel.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt de begrotingswijziging 2024 van de Afvalverwijdering Utrecht (AVU). Wethouder Eijbaard stelt voor geen zienswijze in te dienen op deze wijziging en de bijgevoegde brief aan het Algemeen Bestuur van de AVU vast te stellen. De wijziging is nodig door twee problemen: de verandering in de behandeling van lachgascilinders door de Opiumwet, wat leidt tot extra kosten en afvalproblemen, en een grote brand bij afvalverwerker AVR in Rozenburg, wat vertraging in de afvalverwerking veroorzaakt.
De begrotingswijziging is bedoeld om de gemeenteraad te informeren en invloed te laten uitoefenen op het beleid van de AVU. De extra kosten voor het controleren van lachgascilinders in het restafval zijn geschat op € 689.000, waarvan € 10.650 voor de gemeente Baarn. De AVU heeft ervoor gekozen deze kosten via een begrotingswijziging door te rekenen naar de gemeenten, in plaats van dit bij de jaarrekening te vermelden. De financiële risico's zijn nog niet volledig bekend, en het is onzeker of de schade aan de verbrandingsinstallaties door lachgascilinders, geschat op € 1,2 miljoen, voor rekening van de AVU komt.
De begrotingswijziging heeft indirecte gevolgen voor duurzaamheid, zoals een efficiënter gebruik van hulpbronnen en een toename in de nascheiding van PMD, wat bijdraagt aan de circulaire economie. De deadline voor het indienen van zienswijzen is 1 mei 2024. De kosten voor Baarn nemen toe met € 10.650, maar dit leidt nog niet tot een begrotingswijziging omdat men wacht op de begrotingswijziging van de gemeenschappelijke partner RMN. Communicatie over de zienswijzen of het afzien daarvan wordt gedaan aan het Algemeen Bestuur van AVU. Evaluatie is niet van toepassing. De burgemeester en wethouders van Baarn onderschrijven het voorstel. Bijlagen bevatten de begrotingswijziging en de reactiebrief.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Begrotingswijziging AVU 2024
Samenvatting: De gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU) heeft een begrotingswijziging voor 2024 voorgesteld vanwege twee hoofdredenen: de wettelijke veranderingen rondom lachgas en een grote brand bij de afvalverwerker AVR. De wijziging omvat extra kosten voor het controleren en verwerken van lachgascilinders en de gevolgen van de brand. Het voorstel aan de raad is om geen zienswijze in te dienen op deze begrotingswijziging en een brief hierover vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg over de redenen voor de begrotingswijziging, de financiële implicaties en de voorgestelde acties.
Rol van de raad: De raad heeft de rol om kennis te nemen van de begrotingswijziging, de voorgestelde beslispunten te overwegen en een besluit te nemen over het al dan niet indienen van een zienswijze.
Politieke keuzes: De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de begrotingswijziging zonder zienswijze in te dienen. Dit kan politieke discussie oproepen over de aanpak van de lachgasproblematiek en de financiële gevolgen voor de gemeente.
SMART: Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Realistisch. De Tijdgebondenheid is impliciet aanwezig door de deadline voor het indienen van zienswijzen. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het niet indienen van een zienswijze en de brief aan het Algemeen Bestuur van de AVU vaststellen.
Participatie: Het voorstel vermeldt niet specifiek over participatie van burgers of stakeholders.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, aangezien de begrotingswijziging deels voortkomt uit maatregelen die bijdragen aan een veiligere en milieuvriendelijkere afvalverwerking.
Financiële gevolgen: De financiële gevolgen voor de gemeente Baarn zijn een toename van € 10.650 in kosten. De dekking van deze kosten wordt nog afgewacht in de begrotingswijziging van de gemeenschappelijke partner RMN.
Conclusie: Het voorstel is goed onderbouwd en biedt de raad voldoende informatie om een besluit te nemen. Het is aan de raad om de politieke en financiële implicaties te overwegen en te beslissen of ze het voorstel steunen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Lachgascilinders Afvalverwerking Veiligheid en milieu Kostenstijging Controlemaatregelen Brand AVR Rozenburg Duurzaamheid Circulaire economieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mylou Deurloo - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mylou Deurloo - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mylou Deurloo - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mylou Deurloo - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt L Ontwerpbegroting 2025 AVU
Raad Baarn ziet geen bezwaar in ontwerpbegroting AVU 2025
De gemeenteraad van Baarn heeft tijdens een recent debat besloten geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2025 van de Afvalverwijdering Utrecht (AVU). De begroting, die een kostenstijging laat zien in lijn met de verwachte inflatie, werd als realistisch en toekomstgericht beoordeeld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2025 van de AVU. Wethouder Mark Eijbaard benadrukte dat de begroting rekening houdt met toekomstige uitdagingen zoals de energie- en grondstoffencrisis en de bevordering van de circulaire economie. "Het is geen blanco cheque," verzekerde Eijbaard, verwijzend naar de zorgen over de financiële onzekerheid door de aangekondigde verhoging van de belasting op afvalverbranding.
Roy Bruins van de ChristenUnie uitte zijn bezorgdheid over het ontbreken van specifieke kosten in het raadsvoorstel. "Ga ik dan nu een blanco cheque geven, of is er nog ergens een overzicht van de te verwachten begroting?" vroeg Bruins. Eijbaard stelde voor om de begroting technisch te bekijken en uit te splitsen wat dit precies voor Baarn betekent.
De jaarrekening 2023 van de AVU toont een positief resultaat van 215.872 euro, wat volgens de raad een teken is van stabiliteit in de bedrijfsvoering ondanks externe uitdagingen zoals hoge energieprijzen en inflatie. Dit positieve resultaat wordt verrekend met de deelnemende gemeenten, wat betekent dat Baarn een deel van dit bedrag terugkrijgt.
Mylou Deurloo van VoorBaarn had weinig toe te voegen aan de discussie en gaf aan dat ook de raadsrapporteurs geen zienswijzen wilden indienen. "Daar heb ik niks aan toe te voegen," zei Deurloo kort en bondig.
De raad zal op 24 april 2024 een definitief besluit nemen over de ontwerpbegroting. Na goedkeuring zal de griffier de reactiebrief naar het Algemeen Bestuur van de AVU sturen. De focus van de AVU op duurzaamheid en circulariteit werd door de raad geprezen als een belangrijke stap richting een duurzamere afvalverwerking.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwerpbegroting 2025 van de Afvalverwijdering Utrecht (AVU). De voorgestelde beslispunten zijn om geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting en om de reactiebrief aan het bestuur van de AVU vast te stellen.
De AVU heeft de ontwerpbegroting voor 2025 aan de deelnemende gemeenten voorgelegd voor een zienswijze. De begroting laat een kostenstijging zien die overeenkomt met de verwachte CPI-index, wat duidt op een redelijke en te verwachten stijging. De begroting is realistisch en houdt rekening met toekomstige uitdagingen zoals de energie- en grondstoffencrisis, personeelstekorten, en de bevordering van de circulaire economie en afvalpreventie. De AVU legt ook een focus op duurzaamheid en circulariteit, wat bijdraagt aan een duurzamere afvalverwerking.
De jaarrekening 2023 toont een positief resultaat en stabiliteit in de bedrijfsvoering, ondanks externe uitdagingen zoals hoge energieprijzen en inflatie. Er is echter financiële onzekerheid door de aangekondigde verhoging van de belasting op afvalverbranding zonder specifieke details. De kosten worden gedekt via de afvalstoffenheffing en gefactureerd door Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN).
Na goedkeuring van de begroting en eventuele zienswijzen, zal de griffier de reactiebrief naar het Algemeen Bestuur van AVU sturen. Bijlagen bij het voorstel zijn de ontwerpbegroting 2025, de aanbiedingsbrief van de concept jaarstukken 2023, en de concept jaarstukken zelf.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de ontwerpbegroting 2025 van de Afvalverwijdering Utrecht (AVU). De gemeente wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op deze begroting en een reactiebrief vast te stellen. De begroting toont een kostenstijging in lijn met de CPI-index en is gebaseerd op realistische schattingen van afvaltonnages. Er is rekening gehouden met toekomstige uitdagingen zoals de energie- en grondstoffencrisis, personeelstekorten, en de stimulering van de Circulaire Economie. De jaarrekening 2023 toont een positief resultaat, wat wijst op een stabiele bedrijfsvoering.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen om geen zienswijze in te dienen, een overzicht van de financiële situatie en risico's, en de implicaties voor de gemeente.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een besluit te nemen over het al dan niet indienen van een zienswijze en het vaststellen van de reactiebrief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting en of er behoefte is aan het indienen van een zienswijze.
SMART-analyse:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, en Tijdgebonden. Relevantie (Realistisch) kan worden bevestigd door de positieve jaarrekening en de in lijn liggende kostenstijgingen. Er lijken geen directe inconsequenties aanwezig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en de reactiebrief vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de begroting zich richt op duurzaamheid en circulariteit in de afvalverwerking.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) en worden gefactureerd aan de gemeente via de afvalstoffenheffing. Het voorstel geeft aan dat de kosten gedekt zijn.
Conclusie:
Het voorstel is goed onderbouwd en lijkt rekening te houden met de huidige en toekomstige uitdagingen. De raad moet nu beslissen of zij vertrouwen heeft in de voorgestelde begroting en of er aanvullende opmerkingen of zorgen zijn die als zienswijze moeten worden ingediend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2025 Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Kostenstijging Duurzaamheid Circulariteit Jaarrekening 2023 Financiële risico's Inflatie Afvalstoffenheffing Circulaire EconomieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mylou Deurloo - VoorBaarn
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Mark Eijbaard - wethouder
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Roy Bruins - ChristenUnie
Anne-Marie Martens - Voorzitter
Agendapunt M Budgetoverhevelingen 2023 – 2024
Budgetoverheveling: Gemeenteraad Debatteert over Financiële Vooruitzichten
De gemeenteraad heeft gedebatteerd over het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om budgetten van 2023 over te hevelen naar 2024. Dit moet ervoor zorgen dat lopende projecten kunnen worden afgerond. Het voorstel stuitte op kritische vragen, maar ook op begrip voor de complexiteit van de uitvoering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om budgetten van 2023 naar 2024 over te hevelen uitvoerig besproken. Het college wil hiermee voorkomen dat lopende projecten stil komen te liggen. Wethouder Hugo Prakke benadrukte dat de overheveling noodzakelijk is om projecten af te ronden: "We hebben de afspraak dat we het een jaar overhevelen en niet vaker. Daarna gaat het niet meer doorgeschoven worden."
De discussie opende met vragen van VVD-raadslid Muhammed Korkmaz, die zich afvroeg of de projecten in 2024 wel afgerond zouden worden en of er mogelijkheden waren om kosten te besparen door projecten te combineren. Wethouder Steven de Vries legde uit dat de vertraging deels te wijten was aan late beschikkingen van rijksmiddelen: "De beschikking kwam halverwege december pas binnen."
D66-raadslid Hanneke Struijk-Cramer complimenteerde het college voor de beantwoording van technische vragen, maar uitte zorgen over de herhaalde overheveling van budgetten voor de integrale toegang. Ze vroeg zich af of deze projecten daadwerkelijk in 2024 afgerond zouden worden. Wethouder De Vries verzekerde dat er hard aan gewerkt wordt en dat de samenwerking steeds meer vorm krijgt.
CDA-raadslid Maarten van der Donk stelde kritische vragen over de aanzienlijke hoeveelheid geld die niet tot uitvoering is gekomen. Hij vroeg of het mogelijk was om projecten die niet overgeheveld worden, te schrappen om ruimte te creëren. Wethouder Prakke erkende de uitdaging en benadrukte dat het college al kritisch kijkt naar welke budgetten wel en niet worden overgeheveld.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad begrip heeft voor de complexiteit van de uitvoering, maar ook kritisch blijft op de voortgang en efficiëntie van de projecten. Het voorstel om de budgetten over te hevelen werd uiteindelijk aangenomen, met de belofte van het college om de raad beter te informeren over de voortgang van de projecten.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor om budgetten van het jaar 2023 over te hevelen naar 2024. Dit voorstel is gedaan om lopende incidentele projecten en activiteiten die in 2023 niet zijn afgerond, in het volgende jaar te kunnen voltooien. De overheveling is in lijn met de financiële verordening en wordt ondersteund door toelichtingen in de bijlagen. Hoewel sommige budgetten niet volledig aan de overhevelingscriteria voldoen, wordt toch voorgesteld alle budgetten over te hevelen. Het niet goedkeuren van de overheveling kan leiden tot onafgeronde werkzaamheden. Het niet uitgeven van de budgetten zou een positief effect hebben op het jaarrekeningresultaat van 2023, maar de bedoeling is om deze in 2024 te gebruiken, wat dan een onttrekking uit de algemene reserve tot gevolg heeft. Na goedkeuring door de raad zal de begrotingswijziging verwerkt worden in het boekjaar 2024 en worden budgetbeheerders hierover geïnformeerd. Duurzaamheid is niet van toepassing en een evaluatie is niet nodig. De bijlagen bevatten een overzicht van de voorgestelde overhevelingen en de begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Budgetoverheveling van 2023 naar 2024". Het voorstel behelst het overhevelen van niet-uitgegeven budgetten van het jaar 2023 naar 2024 om lopende projecten en activiteiten af te ronden. Dit is in lijn met de financiële verordening en moet ervoor zorgen dat incidentele activiteiten en projecten die nog niet voltooid zijn, kunnen worden voortgezet en voltooid in het volgende jaar.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uiteenzetting van de redenen voor de overheveling, de voorwaarden waaronder dit gebeurt, en de financiële implicaties. Bijlagen met gedetailleerde toelichtingen ondersteunen het voorstel.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de voorgestelde budgetoverheveling en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of het overhevelen van budgetten verantwoord is en of de argumenten voor het niet volledig voldoen aan de criteria voor overheveling acceptabel zijn. Ook moet de raad de impact op de algemene reserve en de jaarrekening beoordelen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, en Tijdgebonden. Echter, zonder informatie over de Acceptatiecriteria en Realistische aspecten, kan niet volledig beoordeeld worden of het SMART is. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn, mits de bijlagen consistent zijn met het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de budgetoverheveling en de begrotingswijziging goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing verklaard op dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet: het niet uitgeven van de budgetten leidt tot een positief jaarrekeningresultaat voor 2023 en een storting in de algemene reserve. Bij uitgaven in 2024 vindt een onttrekking uit deze reserve plaats. Het voorstel lijkt financieel gedekt te zijn door de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budgetoverheveling 2023 2024 Financiële verordening Projecten Activiteiten Begrotingswijziging Algemene reserve Jaarrekeningresultaat Portefeuillehouder Wethouder PrakkeVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken