- H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA
- J.M. (Jelle) Jonkers - VVD
Vragenhalfuur
Dan kom ik nu bij agendapunt 3. Ik wil graag het voorzitterschap tijdelijk overdragen aan de heer Genuit, omdat er tijdens het vragenhalfuur een vraag is gesteld door de fractie van het CDA. Aangezien ik de portefeuillehouder ben, is het makkelijker als iemand anders de voorzitter is. Meneer Genuit.
Dank u wel. Er zijn mondelinge vragen ingediend voor de vergadering van vanavond door de heer Hardeveld van het CDA over de inzet van de boa's. Omdat—oh, dat hebben we al gehad. Ik geef het woord aan de heer Hardeveld.
Dank u wel, Voorzitter. Geacht college, afgelopen dagen werd in de media melding gemaakt van de inzet van BOA's, wat voor ons mede aanleiding is om een aantal vragen te stellen. Het eerste voorval betreft het bezoek van een paarse BOA aan een horecalocatie om daar de regels rond het organiseren van een bingo uit te leggen en een oproep te doen zich aan deze regels te houden. Bij ons en bij vele anderen riep dit de vraag op of dit nou echt een taak is voor een BOA en of zij geen belangrijkere zaken te doen hebben. BOA's horen zich immers primair bezig te houden met de veiligheid en de leefbaarheid, en die leken hier niet in het geding. De tweede situatie betreft een algemene controle in de bossen van Baarn en Soest, bijvoorbeeld op het bezit van mountainbikevignetten, en deze actie werd uitgevoerd door maar liefst 40 boswachters, agenten en handhavers. Deze situatie is, zoals gezegd, voor ons mede aanleiding tot de volgende vragen aan het college. Vraag 1: Bent u met ons van mening dat de beperkte personele capaciteit van onze BOA's een zorgvuldige prioritering van werkzaamheden vereist? Wij zouden graag zien dat de gemeentelijke BOA's zich vooral bezighouden met zaken die ook volgens de inwoners van Baarn prioriteit hebben. Als voorbeelden noemen wij het auto- en fietsverkeer in de laatste Raad, het handhaven van de blauwe parkeerzones en het parkeren op hoeken van straten, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Vraag 2: Een deel van onze BOA's is in dienst van de gemeente. Wettelijk is geregeld dat het college het bevoegd gezag is en de uitvoeringsstrategie voor toezicht en handhaving vaststelt. Bent u het met ons eens dat de gemeenteraad als hoogste bestuursorgaan in de gemeente een belangrijk aandeel moet hebben in het vaststellen van het werkprogramma van de gemeentelijke BOA's? Vraag 3: Als het antwoord op de voorgaande vraag bevestigend is, dan vernemen wij graag van het college hoe u hieraan invulling wenst te geven. Bij voorbaat dank voor de beantwoording. Dank u wel, Voorzitter.
Dank u wel, Voorzitter, en dank aan het CDA voor de vragen. Dit geeft het college ook de gelegenheid om meer duiding te geven aan de handhavingsdiscussie die recent breed in de media is uitgemeten. In 2019 is een zogenaamde nulmeting gestart, waarbij alle vormen van horeca gecontroleerd worden op naleving van de wet- en regelgeving. Dit betreft cafés, restaurants, winkels, sportkantines en verenigingen, en kan gaan om landelijke wet- en regelgeving, maar ook om gemeentelijke, zoals de APV of het bestemmingsplan. In sommige gevallen heeft uw Raad, bijvoorbeeld bij de vaststelling van bestemmingsplannen, horeca of ondersteunende horeca expliciet uitgesloten. Hier is dan geen alcoholvergunning mogelijk en er kan dus ook in alle gevallen geen alcohol geschonken worden. Tijdens de coronaperiode is deze nulmeting tijdelijk stilgelegd, maar inmiddels bevinden we ons in de afrondende fase. U bent hier destijds via de principecyclus ook over geïnformeerd. Dit hele traject is overigens in goed overleg met Koninklijke Horeca Nederland gedaan. Ook paracommerciële instellingen zijn in deze periode persoonlijk dan wel schriftelijk benaderd met informatie over wat wel en niet mogelijk is en waaraan zij moeten voldoen. Binnenkort zal dit nogmaals via een brief aan hen worden aangegeven. Wat ik me zeer realiseer, is dat de regelgeving vaak heel complex is en dat onze medewerkers proberen dat goed uit te leggen en te kijken waar we als gemeente, als het enigszins mogelijk is, medewerking kunnen verlenen om zaken mogelijk te maken, tijd te geven of te herstellen. Maar dat lukt niet altijd. De inhoud van de Alcoholwet en dus ook de laagdrempelige vormen van overtredingen, zoals het drinken van alcohol bij een bingo, is in de landelijke wetgeving vastgesteld, waarvan de handhaving bij de gemeente is belegd. Bovendien speelt hier ook nog de landelijke kansspelwetgeving een rol. Toezicht op dergelijke feiten vindt plaats naar aanleiding van signalen, meldingen of handhavingsverzoeken, maar vormt geen structureel onderdeel van de reguliere werkzaamheden en heeft ook geen prioriteit in de vastgestelde toezicht- en handhavingsstrategie. Dat was het algemene deel, dan nu naar uw concrete vragen. Bent u met ons van mening dat de beperkte personele capaciteit van onze boa's een zorgvuldige prioritering van werkzaamheden vereist? Nou, ik kan daar heel kort over zijn: ja, dat zijn we met u eens en dat doen we ook. Wat betreft de algemene controle in de bossen van Baarn en Soest van afgelopen weekend, of het weekend daarvoor, heeft het CDA zijn verbazing uitgesproken over het aantal boswachters, boa's, agenten en handhavers dat hierbij betrokken was, namelijk ongeveer 40. In de provincie Utrecht vinden op meerdere momenten in het jaar lokale handhavingsacties plaats. Deze specifieke actie vond niet alleen in Soest en Baarn plaats, maar besloeg een veel groter gebied, tot aan Austerlitz bijvoorbeeld. In Soest en Baarn lag de focus deze keer specifiek op mountainbikers. Deze acties zijn gericht op het behoud en juist gebruik van waardevolle natuurgebieden. Acties zoals deze worden bemenst door politie, handhaving, boa's, boswachters van onder andere particuliere landgoederen zoals ons eigen Pijnenburg en Den Treek, maar ook van Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap en andere. Deze keer waren er ook een behoorlijk aantal politieagenten in opleiding actief die niet in deze regio in opleiding zijn, maar in de stad Utrecht. Deze samenwerking heeft op meerdere vlakken een toegevoegde waarde: elkaar leren kennen, het gebied leren kennen en specifieke problematiek die in de grote stad anders is dan in het buitengebied. En het past ook in ons Utrechts samenwerkingsmodel natuurtoezicht, waar al die partijen ook in samenwerken. De acties liggen overigens volledig in lijn met de prioriteit om te handhaven in het buitengebied, onder andere op de overlast van mountainbikers, loslopende honden, toegang tot onder andere stroperij en andere zaken die in het buitengebied kunnen spelen. Toch nog even een opmerking over de vignetten, Voorzitter. Deze zijn een paar jaar geleden ingevoerd en de inkomsten die hiermee worden gegenereerd, worden gebruikt om aanleg en onderhoud van de mountainbikeroutes te bekostigen, onder andere op landgoed Pijnenburg. Overigens vindt het merendeel van de mountainbikers dit ook prima, omdat ze daardoor mooie routes kunnen berijden. En het levert ook enige vergoeding op voor de eigenaren van de diverse landgoederen die gebruikt worden. De inzet vanuit Baarn was heel concreet een blauwe boa en twee groene boa's, en dat past bij de inzet die we in het uitvoeringsprogramma hebben benoemd. Overigens, bij de handhaving in de Laanstraat hebben we ook in het verleden op meerdere momenten politiestudenten gehad die ook daarin ondersteunden. Dus we maken ook op dat vlak gebruik van die inzet. Dan uw tweede vraag over, zeg maar, hoe u als Raad betrokken bent, of, ik proef een beetje, hoe u voelt dat u niet betrokken bent bij het werkprogramma. De vier boa's in Baarn, twee blauwe en twee groene, zijn allemaal in dienst van de gemeente. Maar ze vallen onder twee soorten bevoegd gezag: de gemeente voor het bestuursrecht en het ministerie van Justitie en Veiligheid voor strafrechtzaken. Daar is nog heel veel over te vertellen, maar dat ga ik nu niet doen. Het feit dat uw Raad het hoogste bestuursorgaan is in de gemeente, dat staat buiten kijf. Maar feit is ook dat, als het gaat om de rollen en taken die de wetgever heeft bepaald, er ook specifieke taken en verantwoordelijkheden zijn belegd bij diverse andere bestuursorganen, en voor de handhavingsstrategie en uitvoering daarvan is dat het college. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen oog en oor hebben voor wat er leeft in de Baarnse samenleving of wat uw Raad aan prioriteiten daarin zou willen hebben. En ik heb eerder in een stuk al aangegeven dat we op basis van die strategie jaarlijks evalueren en het uitvoeringsprogramma hier indien nodig in aanpassen. In de raadsinformatiebrief (RIB) van september vorig jaar is aangegeven dat we verwachten dat we eind eerste kwartaal van dit jaar in het college de evaluatie en het uitvoeringsprogramma vaststellen. Deze zal dan via een RIB aan uw Raad worden aangeboden. Dat zal denk ik ook een logisch moment kunnen zijn om met elkaar hierover van gedachten te wisselen. En als het gaat over prioriteiten, is het duidelijk dat, en u noemde het ook, dat fietsen en auto's in de Laanstraat, de handhaving op de blauwe schijf, verkeerd parkeren in het gebied rondom de Laanstraat tot veel irritatie bij inwoners, ondernemers en raadsleden leidt. U heeft hier prioriteit aan gegeven en eind vorig jaar is dan ook besloten tot extra boa-inzet. Ik kan dan ook aangeven dat vanaf volgende week deze dan ook structureel zal worden gehandhaafd in het centrumgebied om de overlast van de eerder genoemde zaken weg te nemen. Daar nog even iets op inzoomend: inmiddels zijn alle fietswrakken die er in de diverse op de diverse plekken stonden, gestickerd en worden verwijderd. En daarmee zou er voldoende capaciteit voor het stallen van fietsen in de Laanstraat moeten zijn. Bewoners en ondernemers worden geïnformeerd en gevraagd een bijdrage te leveren aan het voorkomen van verkeer in de Laanstraat. Met ingang van 1 maart, dat is dus vrijdag, vindt er structurele handhaving plaats in de Laanstraat en de focus ligt dan op de handhaving van het fietsverbod buiten de venstertijden, foutief parkeren van zowel auto's als fietsen in en rond de Laanstraat. En op het moment dat er, want we hebben extra boa-inzet, dus dat is tijdelijk, dat hebben we met elkaar, of heeft u met elkaar besloten. De ingewikkeldheid is dat we niet direct een beëdiging hebben van deze boa's, dus we moeten koppels maken van onze eigen boa's en de boa's die we nu inhuren tot het moment dat ze wel beëdigd zijn, dan kunnen ze helemaal zelfstandig, maar op deze manier kunnen we wel handhaven en daar ook op verbaliseren. En er wordt, maar dat zit bij de wethouder Mobiliteit, gewerkt aan een plan over de verschillende verkeersremmende maatregelen die verder worden uitgewerkt. En dan had u nog een derde vraag, maar ik hoop eigenlijk dat ik met de beantwoording, de vrij ruime beantwoording, dat besef ik zeer, bij vraag twee ook uw derde vraag heb beantwoord. Tot zover, Voorzitter, dank u.
Dank u wel. Dan is er nu gelegenheid voor het stellen van aanvullende vragen door de heer Van Hardeveld.
Dank u wel, Voorzitter. Dank voor de uitgebreide beantwoording. Daarmee is het gras voor mijn voeten weggemaaid voor een aantal vervolgvragen die ik had. Toch heb ik nog een opmerking en een vraag. In de eerste plaats wil ik met deze kritische vragen niet zeggen dat wij erg kritisch zijn op onze boa's. Wij zijn buitengewoon tevreden over het werk van onze boa's. Wij gaan ervan uit dat onze boa's datgene doen wat van hen gevraagd wordt, en daar gingen de vragen over. Ik heb een vraag over de invloed op de uitvoeringsstrategie, toezicht en handhaving. De portefeuillehouder heeft zojuist gezegd dat we een raadsinformatiebrief zullen krijgen. En daar kunnen we eventueel op reageren, neem ik aan achteraf, want in de raadsinformatiebrief staat wat de uitvoeringsstrategie inhoudt. Ik ga ervan uit dat niet alleen ik, maar wij allemaal als volksvertegenwoordigers het volk willen vertegenwoordigen in wat wij graag van onze boa's zouden willen zien. En dat is mijn vraag: hoe kunnen wij daarmee omgaan, zodat we niet achteraf, als alles voor een jaar is vastgesteld, geen invloed meer kunnen uitoefenen? Dank u wel.
Dank u wel. Voordat ik het woord geef aan de burgemeester, wil ik nog even weten of er andere raadsleden zijn die aanvullende vragen hebben, meneer Jonkers.
Ja, dank u wel, voorzitter, interim-voorzitter, meneer de portefeuillehouder. Soms denk ik dat je als burgemeester een plicht hebt om te handhaven. En dan denk ik weleens: als je handhaaft, doe je het niet goed, en als je niet handhaaft, doe je het ook niet goed. Je zou maar burgemeester zijn, je zou maar portefeuillehouder zijn. Het is lastig. Ik begrijp het wel. Nog een vraag over de alcoholwet: kunnen wij als gemeenteraad in de APV iets opnemen om toch af te wijken, zodat het toch mogelijk is?
Dank u wel. Andere raadsleden? Zo niet, dan geef ik het woord aan de portefeuillehouder.
Dank u wel, voorzitter. Laat ik beginnen met de laatste vraag van de heer Jonkers. Ik had exact dezelfde vraag aan de ambtelijke organisatie gesteld of die mogelijkheid bestond, en het antwoord was vrij duidelijk en helder: die mogelijkheid bestaat niet, dus die ruimte is er niet om daar in de APV een eigen afwijking op te creëren. Dan de vraag van de heer Van Hardeveld: ja, u heeft natuurlijk voor een deel gelijk dat het inderdaad al iets is wat vastgesteld is. Maar het is een combinatie van een stuk evaluatie, en ik kan me voorstellen dat we – dat zal niet dit jaar zijn – maar dat we dan moeten nadenken over hoe we misschien die evaluatie bij u kunnen betrekken en daardoor ook in de uiteindelijke uitvoering daar iets meer richting aan kunnen geven, dat u daar iets meer invloed op heeft. Ik ga daar even op puzzelen of ik tot een format kan komen dat recht doet aan onze bijrollen vanuit de verantwoordelijkheden die u als raad voelt en wij als college formeel hebben. Tot zover, voorzitter. Dank u.
Dank u wel, dan geef ik hierbij het woord terug aan de reguliere voorzitter.