28-02-2024 Vergadering Besluit in de Raad 28-02-2024
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel/amendement/motie: Niet gespecificeerd in de verstrekte tekst.
Samenvatting: De verstrekte tekst is een besluitenlijst van een gemeenteraadsvergadering waarin verschillende besluiten, amendementen en moties worden genoemd. Deze gaan over uiteenlopende onderwerpen zoals de inzet van BOA's, financiële uitgangspunten voor de gemeente, woningbouwprojecten en de aanleg van een fietspad. Er worden amendementen aangenomen die scenario's toevoegen aan financiële plannen, die dekking uit reserves aan banden leggen en die voorwaarden stellen aan OZB-verhogingen. Moties over de inzet van maatschappelijke financiering en duidelijkheid over tekorten en budgettering worden ingetrokken of verworpen. Er zijn ook moties aangenomen die het college oproepen om positief te staan tegenover een woningbouwproject en om een plan voor een fietspad te ontwikkelen.
Volledigheid van het voorstel: De besluitenlijst lijkt volledig te zijn in de zin dat alle agendapunten en besluiten zijn opgenomen. Echter, zonder de volledige context van elk individueel voorstel, amendement of motie is het moeilijk om de volledigheid van elk item te beoordelen.
Rol van de raad: De raad neemt besluiten over de voorgestelde zaken, stemt over amendementen en moties, en heeft de mogelijkheid om het college van B&W te sturen en te controleren.
Politieke keuzes: De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen onder andere de prioritering van de inzet van BOA's, de financiële strategie van de gemeente, de ontwikkeling van woningbouwprojecten en de aanleg van infrastructuur zoals fietspaden.
SMART en inconsequenties: Zonder de volledige tekst van elk voorstel is het niet mogelijk om te beoordelen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn of inconsequenties bevatten.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten nemen over de voorgestelde amendementen en moties, en over de benoeming van steunfractieleden en andere agendapunten.
Participatie: Er wordt niet expliciet gesproken over participatie in de besluitenlijst.
Duurzaamheid: Duurzaamheid lijkt relevant te zijn bij sommige voorstellen, zoals de aanleg van een fietspad en woningbouwprojecten, maar het is niet duidelijk hoe dit in elk voorstel wordt meegenomen.
Financiële gevolgen: De financiële gevolgen van de voorstellen worden genoemd, zoals de dekking van kosten uit reserves en de impact van OZB-verhogingen. Er worden amendementen aangenomen die de financiële besluitvorming beïnvloeden, zoals het vereisen van toestemming van de raad voor het gebruik van reserves. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement/motie op basis van de gestelde vragen:
1. Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel/amendement/motie is niet expliciet vermeld in de verstrekte tekst. De samenvatting kan niet worden gegeven op basis van de verstrekte informatie, aangezien de tekst een verslag lijkt te zijn van een raadsvergadering waarin meerdere onderwerpen en moties worden besproken.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het is niet mogelijk om een oordeel te geven over de volledigheid van het voorstel, aangezien de specifieke details van een enkel voorstel/amendement/motie niet zijn verstrekt.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad lijkt te bestaan uit het bespreken, amenderen en stemmen over verschillende voorstellen en moties, zoals blijkt uit de discussies en stemmingen die in het verslag worden genoemd.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De politieke keuzes die moeten worden gemaakt, zijn afhankelijk van de inhoud van de specifieke voorstellen en moties. Op basis van het verslag lijken de keuzes te gaan over woningbouwprojecten, de veiligheid van fietspaden, en de beschikbaarstelling van budgetten voor verschillende doeleinden.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het is niet mogelijk om te beoordelen of het voorstel SMART is of dat er inconsequenties zijn, aangezien de specifieke details van een enkel voorstel/amendement/motie niet zijn verstrekt.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorstellen en moties die tijdens de vergadering zijn gepresenteerd, zoals het beschikbaar stellen van budgetten en het goedkeuren van wijzigingen in beleidsdocumenten.
7. Participatie:
Het verslag vermeldt een initiatief genaamd "Raad op Pad", waarbij de raad de lokale gemeenschap benadert en betrekt bij bepaalde onderwerpen. Dit suggereert dat participatie wordt aangemoedigd.
8. Relevantie van duurzaamheid bij het voorstel:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het verslag, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de specifieke voorstellen en moties.
9. Financiële gevolgen en dekking:
Het verslag vermeldt verschillende financiële besluiten, zoals het beschikbaar stellen van budgetten voor bepaalde projecten. Er wordt echter niet in detail getreden over hoe deze financieel gedekt worden.
Opmerking: Voor een gedetailleerde analyse is het noodzakelijk om de specifieke inhoud van een enkel voorstel/amendement/motie te hebben, inclusief de titel en een samenvatting van de inhoud. De verstrekte tekst lijkt een algemeen verslag van een raadsvergadering te zijn, waarin meerdere onderwerpen worden besproken.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 148 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 3 Vragenhalfuur
M.A. Röell - Burgemeester:
- 222 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 179 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 314 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 219 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 264 w/m
J.M. (Jelle) Jonkers - VVD:
- 163 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 197 w/m
W. Genuit - Plv. voorzitter:
- 269 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 244 w/m
Agendapunt 4 Vaststelling agenda
-
Analyse van het document
Titel: Benoeming steunfractielid CDA
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer C. Krimp als steunfractielid voor het CDA in de gemeenteraad van Baarn. Na benoeming zal hij de eed afleggen en officieel geïnstalleerd worden.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde stappen voor benoeming en installatie van een steunfractielid beschrijft.
Rol van de raad: De raad moet stemmen over de benoeming van het steunfractielid.
Politieke keuzes: De keuze om de heer C. Krimp te benoemen als steunfractielid is een politieke beslissing die door de raad genomen moet worden.
SMART: Het voorstel is specifiek, meetbaar (door de benoeming), acceptabel, realistisch en tijdgebonden (de benoeming vindt plaats tijdens de vergadering).
Inconsequenties: Er lijken geen inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze de heer C. Krimp benoemen als steunfractielid voor het CDA.
Participatie: Het voorstel zegt niets over participatie.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen: Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd voor de benoeming van een steunfractielid. Indien er kosten zijn, worden deze waarschijnlijk gedekt door de bestaande begroting voor raadsleden en fractieondersteuning.
Opmerking: De informatie die u heeft verstrekt is een agenda voor een raadsvergadering met meerdere voorstellen. Voor een volledige analyse van elk voorstel zou elk item afzonderlijk moeten worden beoordeeld. De bovenstaande analyse is alleen voor het voorstel betreffende de benoeming van een steunfractielid voor het CDA.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 159 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 230 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 350 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 218 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 210 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 169 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 168 w/m
Agendapunt 5 Benoeming steunfractielid CDA
Nieuw Steunfractielid voor CDA Baarn: Cees Krimp Beëdigd
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recente vergadering van de gemeenteraad van Baarn is Cees Krimp officieel benoemd tot steunfractielid voor het CDA. Dit besluit volgde na een positief advies van de commissie geloofsbrieven.BAARN - De gemeenteraad van Baarn heeft een nieuw gezicht verwelkomd binnen haar gelederen. Cees Krimp is nu officieel beëdigd en zal de CDA-fractie versterken. De benoeming, die zonder stemming plaatsvond, werd voorafgegaan door een zorgvuldige procedure, waarbij de commissie geloofsbrieven zijn kandidatuur goedkeurde.
"Met gierende spoed hebben we een nieuw steunfractielid weten te enthousiasmeren," zei de voorzitter tijdens de vergadering, waarbij hij de dubbele gevoelens benadrukte vanwege het afscheid van een voormalig lid. De commissie geloofsbrieven, bestaande uit de heer Van Grinsven, mevrouw Martens en de heer van der Pad, heeft de geloofsbrief van de heer Krimp onderzocht en in orde bevonden.
De heer Van Grinsven, namens de commissie, rapporteerde aan de raad: "Gebleken is dat het te benoemen nieuwe steunfractielid aan alle in de Gemeentewet gestelde eisen voldoet. We stellen de Raad daarom voor om de heer Krimp als steunfractielid te benoemen."
Hierna werd de heer Krimp naar voren gevraagd voor de beëdiging. In een plechtig moment legde hij de eed af, waarbij hij beloofde getrouw te zijn aan de Grondwet, de wetten na te komen en zijn plichten naar eer en geweten te vervullen. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig," sprak Krimp, met zijn rechterhand geheven.
De voorzitter feliciteerde hem en overhandigde bloemen als teken van welkom. "Van harte gefeliciteerd en veel plezier met uw werkzaamheden," zei hij.
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een besluit genomen over de benoeming van een nieuw steunfractielid. Na het lezen van het raadsvoorstel en het horen van de commissie geloofsbrieven op 28 februari 2024, en met inachtneming van artikel 3 van de verordening van Informatie en Debat in de Raad 2018, heeft de raad besloten de heer Cees Krimp te benoemen als steunfractielid voor het CDA. Dit besluit is zonder stemming aangenomen.
M.A.C. (Michel) van Grinsven - VoorBaarn:
- 161 w/m
C. (Cees) Krimp - CDA:
- 308 w/m
Agendapunt 6 Bepalen van het trekkingsnummer
M.A. Röell - Burgemeester:
- 131 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 7 Vaststellen verslag en besluitenlijst van Besluit in de Raad van 31 januari 2024 + actiepuntenlijst. Jaarplanning ter kennisname.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik geen specifieke titel van een voorstel, amendement of motie identificeren, omdat de tekst een reeks besluiten en moties bevat die tijdens een raadsvergadering zijn besproken en genomen. Daarom zal ik een algemene analyse geven op basis van de verstrekte informatie.
1. Volledigheid van het voorstel: De besluitenlijst lijkt volledig te zijn, met een duidelijke opsomming van de agendapunten, besluiten en stemresultaten. Elk agendapunt wordt gevolgd door een besluit en, indien van toepassing, een toelichting of motie.
2. Rol van de raad: De raad heeft de rol van besluitvormend orgaan. Zij stemmen over voorstellen, amendementen en moties, en kunnen wijzigingen aanbrengen in de voorstellen van het college.
3. Politieke keuzes: De politieke keuzes die moeten worden gemaakt, zijn afhankelijk van de inhoud van elk specifiek voorstel, amendement of motie. Deze keuzes zijn gebaseerd op de politieke overtuigingen en prioriteiten van de raadsleden en hun partijen.
4. SMART-principe: De voorstellen lijken specifiek en meetbaar, maar het is niet altijd duidelijk of ze haalbaar en realistisch zijn binnen de gestelde tijd. Dit hangt af van de beschikbare middelen en de complexiteit van de voorstellen.
5. Inconsequenties: Er zijn geen duidelijke inconsequenties te identificeren zonder specifieke details van elk voorstel.
6. Besluit van de raad: De raad moet stemmen over de voorstellen en besluiten of ze worden aangenomen, afgewezen of gewijzigd.
7. Participatie: Sommige voorstellen, zoals de Lokale Energie Strategie (LES), impliceren participatie van inwoners en lokale organisaties.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in voorstellen zoals de LES, waarbij klimaatneutraliteit en energietransitie centraal staan.
9. Financiële gevolgen: De financiële gevolgen van de voorstellen worden genoemd, zoals bij de vervanging van audiovisuele middelen in de raadzaal. Er wordt aangegeven dat de kapitaallasten in de begroting van 2025 worden opgenomen, maar details over de dekking zijn niet openbaar gemaakt.
Voor een gedetailleerde analyse van een specifiek voorstel, amendement of motie, zou ik de exacte tekst en context nodig hebben om de vragen nauwkeuriger te beantwoorden. -
Analyse van het document
Het verslag van de openbare bijeenkomst van de gemeenteraad van Baarn op 31 januari 2024 bevat een gedetailleerde weergave van de vergadering, inclusief de aanwezige raadsleden, wethouders en de voorzitter. De vergadering begon met een opening door de voorzitter, gevolgd door mededelingen, waaronder een in memoriam voor de heer Wim Veldhuizen. Vervolgens werden er vragen gesteld door raadsleden over diverse onderwerpen, zoals misstanden bij verhuurder VB&T, de Amsterdamsestraatweg, het dossier Landgoed Paleis Soestdijk, de begroting 2024-2027, de spreidingswet en asielzoekerscentra.
De agenda werd vastgesteld met een toevoeging van een agendapunt voor de benoeming van een commissie voor de geloofsbrieven. Het verslag en de besluitenlijst van de vorige vergadering werden vastgesteld, evenals de lijst van ingekomen stukken. Er werden verschillende bespreekstukken behandeld, waaronder de Lokale Energie Strategie (LES), waarbij meerdere moties werden ingediend en gestemd. Ook werd er gestemd over de benoeming van leden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en andere onderwerpen zoals het Parapluplan Wonen en Parkeren, de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2024, en de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Baarn 2024.
De vergadering werd afgesloten met de vaststelling van hamerstukken en de sluiting door de voorzitter. -
Analyse van het document
De informatie die u heeft verstrekt lijkt op een lijst van actiepunten en moties die zijn besproken of aangenomen door een gemeenteraad, met daarbij de status van de uitvoering en toezeggingen van portefeuillehouders. Om een analyse te maken op basis van de gestelde vragen, zal ik een algemene benadering gebruiken, aangezien er geen specifieke titel of samenvatting van een voorstel, amendement of motie is gegeven.
1. Volledigheid van het voorstel: Zonder een specifiek voorstel is het niet mogelijk om een oordeel te geven over de volledigheid.
2. Rol van de raad: De raad lijkt een controlerende en besluitvormende rol te hebben, waarbij zij toezeggingen van portefeuillehouders monitoren en besluiten nemen over moties en voorstellen.
3. Politieke keuzes: De politieke keuzes variëren per onderwerp en kunnen betrekking hebben op lokale ontwikkelingen, veiligheid, duurzaamheid, cultuurparticipatie, enzovoort.
4. SMART-principe: Zonder specifieke details is het niet mogelijk om te beoordelen of de voorstellen SMART zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).
5. Besluit van de raad: De raad moet besluiten nemen over de uitvoering van moties, de voortgang van projecten, en de implementatie van beleid zoals voorgesteld door de portefeuillehouders.
6. Participatie: Sommige actiepunten en moties vermelden participatie van burgers of belanghebbenden, wat suggereert dat participatie een rol speelt in het besluitvormingsproces.
7. Duurzaamheid: Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp te zijn, aangezien er meerdere actiepunten en moties zijn die betrekking hebben op energietransitie, CO2-reductie, en duurzame ontwikkeling.
8. Financiële gevolgen: Sommige actiepunten en moties vermelden specifieke bedragen of verwijzen naar de algemene reserve voor financiering. Het lijkt erop dat de financiële gevolgen worden overwogen, maar zonder specifieke details is het niet mogelijk om een volledige analyse te geven.
9. Actiepuntenlijst: De lijst van actiepunten en moties geeft een overzicht van de onderwerpen die de raad heeft besproken en de status van de uitvoering. Het lijkt erop dat de raad regelmatig wordt geïnformeerd over de voortgang en dat er follow-up plaatsvindt op basis van de toezeggingen van portefeuillehouders.
Voor een gedetailleerde analyse zou het nodig zijn om een specifiek voorstel, amendement of motie te hebben met een titel en een samenvatting, zodat de bovenstaande punten specifiek kunnen worden aangepakt.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 167 w/m
M.A.C. (Michel) van Grinsven - VoorBaarn:
- 159 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 200 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 267 w/m
M. Eijbaard - Mark):
- 196 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 185 w/m
Agendapunt 8 Lijst ingekomen stukken
M.A. Röell - Burgemeester:
- 154 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt Bespreekstukken
M.A. Röell - Burgemeester:
- 177 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 9 Financiële uitgangspunten en keuze scenario (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een besluit genomen over de financiële uitgangspunten en scenariokeuze voor de Perspectiefnota en de Meerjarenbegroting 2025-2028. Er zijn twee scenario's aangenomen: Scenario A "Gerichte keuzes" en Scenario B "Inkomsten verhogen". Daarnaast is besloten dat voorstellen voor dekking uit reserves en eventuele verhogingen van de Onroerendezaakbelasting (OZB) expliciete goedkeuring van de gemeenteraad vereisen en goed onderbouwd moeten zijn. Deze besluiten zijn het resultaat van amendementen en debatten in de raad, waarbij verschillende partijen hun steun en bezwaren hebben geuit.
-
876451 Financiele uitgangspunten en keuze scenario Amendement CDA,VVD,CU,Lijst Schouten - Dekking uit reserves alleen na toestemming gemeenteraad.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Dekking uit reserves alleen na toestemming gemeenteraad". Het amendement, ingediend door de ChristenUnie Schouten in de gemeente Baarn, stelt voor dat eventuele voorstellen om de reserves te gebruiken als dekkingsbron voor de Perspectiefnota en de Meerjarenbegroting 2025-2028 alleen mogen worden ingezet met expliciete toestemming van de gemeenteraad. Dit om de financiële stabiliteit en prudent reservebeleid van de gemeente te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt ten opzichte van het oorspronkelijke besluit en een toelichting geeft op de redenen voor deze wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad bij dit voorstel is om te beslissen of zij instemt met de wijziging dat dekking uit reserves alleen mag plaatsvinden met hun toestemming. Dit versterkt de controlefunctie van de raad op de gemeentelijke financiën.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de gemeente een strikter beleid wil voeren ten aanzien van het gebruik van reserves, waarbij de raad meer controle uitoefent, of dat het huidige beleid voldoende is.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek, Meetbaar, Acceptabel en Tijdgebonden. Het is echter niet duidelijk of het Realistisch is, omdat dit afhangt van de financiële situatie van de gemeente en de bereidheid van de raad om regelmatig over dergelijke voorstellen te beslissen.
Inconsequenties:
Er zijn geen directe inconsequenties te vinden in de tekst van het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de controle op het gebruik van reserves versterkt.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar financiële duurzaamheid en prudent reservebeleid zijn impliciet relevant.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat over de financiële uitgangspunten en het gebruik van reserves. Het suggereert een meer behoudende benadering van de financiën, wat kan leiden tot minder financiële flexibiliteit maar grotere financiële stabiliteit. Er wordt niet gesproken over hoe dit gedekt wordt, omdat het een beleidskeuze betreft en geen specifieke uitgave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële uitgangspunten Meerjarenbegroting 2025-2028 Perspectiefnota Amendement Dekking uit reserves Scenario A "Gerichte keuzes" Toestemming gemeenteraad Bezuinigingen Verhoogde baten SolvabiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
876451 Financiele uitgangspunten en keuze scenario Amendement CU,VVD,50PLUS,Lijst Schouten - Verruiming keuze mogelijkheden door scenario B toe te voegen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet gegeven, maar het betreft een amendement op het besluit over de financiële uitgangspunten voor de Perspectiefnota en de Meerjarenbegroting 2025-2028 van de gemeente Baarn. Het amendement stelt voor om naast scenario A "Gerichte keuzes" ook scenario B "Inkomsten verhogen" te overwegen bij het opstellen van de financiële documenten, om zo een structureel tekort in 2026 te voorkomen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt en een toelichting geeft op de reden voor deze wijziging. Het is echter niet mogelijk om zonder bijlage 2 de inhoud van de scenario's A en B volledig te beoordelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of het wordt aangenomen. Dit houdt in dat de raad moet overwegen of het toevoegen van scenario B een wenselijke uitbreiding is van de financiële strategie van de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de afweging tussen het beperken van uitgaven en het verhogen van inkomsten. De raad moet beslissen of het verhogen van inkomsten, wat kan leiden tot hogere lasten voor burgers en bedrijven, een acceptabele strategie is om financiële tekorten te voorkomen.
SMART:
Het voorstel lijkt Specifiek en Meetbaar, omdat het duidelijk aangeeft welke scenario's overwogen moeten worden. Het is echter niet mogelijk om zonder verdere informatie te beoordelen of het voorstel ook Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aanneemt en daarmee scenario B toevoegt aan de financiële strategie voor de Perspectiefnota en de Meerjarenbegroting.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere stakeholders. Dit zou een punt van overweging kunnen zijn bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Afhankelijk van de inhoud van scenario B kan duurzaamheid echter wel een relevant onderwerp zijn, bijvoorbeeld als het gaat om investeringen in duurzame projecten of het verhogen van milieubelastingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel benoemt de financiële gevolgen in de zin dat het een structureel tekort wil voorkomen. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe de verhoging van inkomsten gerealiseerd zal worden en of er dekking is voor eventuele kosten die het gevolg zijn van het implementeren van scenario B. Dit zou verder uitgewerkt moeten worden om de financiële impact volledig te begrijpen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële uitgangspunten Meerjarenbegroting 2025-2028 Perspectiefnota 2025 Scenario A "Gerichte keuzes" Scenario B "Inkomsten verhogen" Amendement Structureel tekort Gemeentelijke inkomsten Uitgaven beperken Ravijnjaar 2026Verfijning van de zoekopdracht:
-
876451 Financiele uitgangspunten en keuze scenario Amendement VoorBaarn - Voorwaarde Onroerendezaakbelasting (OZB) verhoging.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Voorwaarde Onroerendezaakbelasting (OZB) verhoging". Het amendement stelt voor om bij eventuele voorstellen voor verhoging van de OZB een cijfermatige onderbouwing te vereisen die aantoont dat de extra inkomsten nodig zijn om essentiële voorzieningen in stand te houden. Dit sluit aan bij het coalitie-akkoord dat streeft naar terughoudendheid in het verhogen van lokale lasten en enkel een OZB-verhoging boven inflatie toestaat als dit noodzakelijk is voor het behoud van essentiële voorzieningen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke voorwaarde stelt voor OZB-verhogingen en verwijst naar het coalitie-akkoord. Het biedt een kader voor de besluitvorming rondom de OZB.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of deze voorwaarde wordt opgenomen in de financiële uitgangspunten voor de Perspectiefnota en de Meerjarenbegroting. De raad heeft de rol van controleur en beleidsmaker.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of men instemt met de extra voorwaarde voor OZB-verhoging en of men het belangrijk vindt dat verhogingen goed onderbouwd zijn en gericht op het behoud van essentiële voorzieningen.
SMART:
Het voorstel is Specifiek en Meetbaar (cijfermatige onderbouwing), Acceptabel (aansluitend bij het coalitie-akkoord), Realistisch (gezien de huidige financiële situatie) en Tijdgebonden (gericht op de Meerjarenbegroting 2025-2028). Er lijken geen directe inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorwaarde voor OZB-verhoging opneemt in de financiële uitgangspunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie naar inwoners, vooral naar woningeigenaren, wat wijst op een wens voor transparantie en mogelijk participatie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangehaald in relatie tot de energietransitie en de financiële lasten die woningeigenaren kunnen verwachten tot 2050.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het legt een kader voor toekomstige financiële beslissingen. Het vraagt om een onderbouwing van de financiële noodzaak voor OZB-verhogingen, wat impliceert dat de financiële gevolgen van dergelijke besluiten transparant moeten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onroerendezaakbelasting (OZB) Meerjarenbegroting 2025-2028 Perspectiefnota Financiële uitgangspunten Scenario A "Gerichte keuzes" Coalitie-akkoord Inflatiepercentage Essentiële voorzieningen Cijfermatige onderbouwing Energie transitieVerfijning van de zoekopdracht:
-
876451 Financiele uitgangspunten en keuze scenario Motie CDA,VVD,CU - Duidelijkheid m_b_t_ cijfers tekort en zero cost budgetting VERWORPEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel: Motie Duidelijkheid m.b.t. cijfers tekort en zero cost budgetting
Samenvatting:
De motie van de gemeenteraad van Baarn vraagt het college om bij de perspectiefnota en begroting de normale begrotingsregels te volgen, inclusief het meenemen van inflatie en kostenstijgingen bij het berekenen van het mogelijke tekort. Daarnaast wordt gevraagd om duidelijkheid over de toepassing van zero cost budgetting: welke onderdelen van de begroting dit betreft, de huidige status en wanneer resultaten verwacht worden. Dit moet voor de vaststelling van de perspectiefnota bekend zijn. De motie is verworpen met een meerderheid tegen.
Analyse:
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het specifieke acties vraagt van het college en duidelijk maakt wat de raad nodig heeft om haar budgetrecht uit te oefenen.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet het budgetrecht kunnen uitoefenen. De motie is een instrument om het college te sturen en te zorgen voor transparantie en verantwoording in de financiële planning.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad voldoende informatie heeft om beslissingen te maken over de financiën en of de huidige praktijk van begroten aangepast moet worden om meer transparantie en nauwkeurigheid te bieden.
SMART:
De motie lijkt specifiek en meetbaar door te vragen om concrete informatie en toepassing van standaard begrotingsregels. Het is actiegericht en relevant voor de taak van de raad. De tijdgebondenheid is impliciet aanwezig doordat de informatie voor de perspectiefnota beschikbaar moet zijn.
Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in de motie te staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college opdraagt om de gevraagde informatie en werkwijze te hanteren. De motie is echter al verworpen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan impliciet een rol spelen als onderdeel van de financiële planning en begroting.
Financiële gevolgen:
De motie gaat over de financiële gevolgen van de gemeentelijke begroting en het tekort. Het vraagt om een duidelijke onderbouwing van de financiële situatie, maar geeft zelf geen directe financiële implicaties of dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële uitgangspunten Tekort Zero cost budgetting Inflatie Kostenstijgingen Perspectiefnota Begroting Budgetrecht Uitgaven NormenVerfijning van de zoekopdracht:
-
876451 Financiele uitgangspunten en keuze scenario Motie CU,VoorBaarn,50PLUS - Slim leren benutten van maatschappelijke financiering INGETROKKEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel van het voorstel/amendement/motie: Slim leren benutten van maatschappelijke financiering
Samenvatting:
De motie stelt voor om de mogelijkheden voor het verkrijgen van externe financiering, zoals subsidies en fondsen, beter te benutten binnen de gemeente Baarn. Er wordt geconstateerd dat er vaak onbekendheid is met deze mogelijkheden, wat leidt tot gemiste kansen. De motie roept op tot het onderzoeken van de meerwaarde van het vinden van externe financieringsstromen en het aantrekken van deskundigheid hiervoor. Het doel is om bij de perspectiefnota 2025 met een plan van aanpak te komen en financiële ruimte te creëren in 2026 door het inzetten van subsidies.
Analyse:
1. Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een probleem identificeert, een oplossing voorstelt en acties voorstelt om tot die oplossing te komen. Het geeft ook specifieke voorbeelden van mogelijke financieringsbronnen.
2. Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen of zij het college opdraagt om het onderzoek uit te voeren en een plan van aanpak te ontwikkelen.
3. Politieke keuzes:
De politieke keuze ligt in het al dan niet investeren in de capaciteit voor het werven van externe subsidies en de lobby hiervoor, en of men bereid is om op korte termijn kosten te maken voor mogelijke lange termijn baten.
4. SMART:
Het voorstel is specifiek, meetbaar (door het plan van aanpak), acceptabel en realistisch, maar de tijdgebondenheid zou duidelijker kunnen. Er wordt gesproken over "perspectiefnota 2025" en "financiële ruimte in 2026", maar concrete deadlines ontbreken.
5. Inconsequenties:
Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
6. Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college opdragen om het onderzoek te starten en een plan van aanpak te ontwikkelen.
7. Participatie:
Het voorstel impliceert dat er participatie zal zijn van lokale verenigingen, stichtingen, MKB en maatschappelijke organisaties bij het identificeren en benutten van financieringsmogelijkheden.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien een van de voorbeelden die worden gegeven betrekking heeft op energietransitie-financiering.
9. Financiële gevolgen:
Het voorstel suggereert dat er op korte termijn kosten zullen zijn voor het aantrekken van deskundigheid, maar dat dit op lange termijn meer financiële ruimte zal creëren door subsidies. Er wordt niet gespecificeerd hoe deze kosten op korte termijn gedekt zullen worden.
Opmerking: De motie is ingetrokken, wat betekent dat deze niet meer ter besluitvorming voorligt. Dit kan betekenen dat de inhoud ervan is opgenomen in een ander voorstel of dat de motie niet langer relevant is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidies Financiering Maatschappelijke Externe financieringsstromen Deskundigheid Energie transitie Armoede Regio-financiering Burgerinitiatieven BezuinigingenVerfijning van de zoekopdracht:
M.A. Röell - Burgemeester:
- 168 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 228 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 144 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 148 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 146 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 371 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 169 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 237 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 110 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 159 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 263 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 223 w/m
M.R. (Muhammed) Korkmaz - VVD:
- 184 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 205 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 142 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 135 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 215 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 341 w/m
J.C.A. (John) van Loon - 50PLUS:
- 178 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 200 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 214 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 141 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 310 w/m
M.R. (Muhammed) Korkmaz - VVD:
- 137 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 207 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 170 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 133 w/m
J.C.A. (John) van Loon - 50PLUS:
- 162 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 344 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 220 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 157 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 376 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 295 w/m
S. (Sandra) Bruijstens - PvdA:
- 158 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 328 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 143 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 175 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 176 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
00:29:00 - 00:29:39 - 00:30:22 - 00:32:53 - 00:33:28 - 00:35:13 - 00:36:23 - 00:37:48 - 00:39:34 - 00:40:09 - 00:41:37 - 00:44:06 - 00:44:53 - 00:45:18 - 00:53:19 - 00:56:35 - 01:00:21 - 01:01:02 - 01:01:29 - 01:02:31 - 01:03:41 - 01:04:16 - 01:05:38 - 01:06:32 - 01:06:55 - 01:08:21 - 01:09:43
Agendapunt 10 Ziekenhuislocatie Molenweg - overeenstemming erfgenamen (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een voorstel behandeld over de ziekenhuislocatie aan de Molenweg, waarbij overeenstemming met de erfgenamen van mej. Van IJsendijk is bereikt. Het voorstel, ingediend door burgemeester en wethouders op 23 januari 2024, is besproken in informatiesessies en debatten gedurende februari 2024. De raad heeft besloten om een budget van € 375.000 vrij te maken voor de uitvoering van de vaststellingsovereenkomst met de erfgenamen, waarbij dit bedrag uit de algemene reserve wordt gehaald. Verder is besloten dat de opbrengsten van de erfpachtuitgifte, tot een bedrag van € 375.000, terug zullen vloeien in de algemene reserve. Dit besluit is vastgesteld in de vergadering van 28 februari 2024 en aangenomen zonder stemming.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 170 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 436 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 751 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 195 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 168 w/m
Agendapunt 11 Wijziging artikel 4.2 Nota reserves en voorzieningen (bevat stemmingen)
M.A. Röell - Burgemeester:
- 159 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt Hamerstukken
M.A. Röell - Burgemeester:
- 268 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 12 Investeringen maatschappelijk vastgoed - JGZ (de Leuning) (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een voorstel van burgemeester en wethouders overwogen om te investeren in maatschappelijk vastgoed, specifiek voor de verbouwing van het gebouw De Leuning om de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) te huisvesten. Er is besloten een krediet van €150.000 vrij te maken, waarvan €37.500 voor voorbereidingskosten en €112.500 voor de verbouwingskosten. De jaarlijkse kapitaallasten van €7.500 zullen worden gedekt door een lagere bijdrage aan de GGD. Dit besluit is vastgesteld in de raadsvergadering op 28 februari 2024, met steun van de meerderheid van de partijen en tegenstem van Lijst Schouten.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 134 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 212 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 173 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten
Agendapunt 13 Kadernota RID Utrecht 2025 (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een besluit genomen over de Kadernota 2025 van de Regionale Instelling Dordrecht (RID) Utrecht. Na het voorstel van de burgemeester en wethouders op 16 januari 2024, en de behandelingen in de informatiesessie en het raadsdebat op respectievelijk 7 en 14 februari 2024, heeft de raad besloten een zienswijze in te dienen op de Kadernota en de reactiebrief aan het Algemeen bestuur van de RID Utrecht vast te stellen. Dit besluit is vastgelegd in de vergadering van 28 februari 2024 en is aangenomen zonder stemming.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 166 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 14 Begroting Stichting Eemvallei educatief 2024 (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een voorstel van burgemeester en wethouders over de begroting van Stichting Eemvallei Educatief voor het jaar 2024 in behandeling genomen. Na lezing van het voorstel op 16 januari 2024 en verdere behandeling in informatieve en debatsessies op respectievelijk 7 en 14 februari 2024, heeft de raad besloten geen zienswijze in te dienen op de begroting en een reactiebrief aan het College van Bestuur van de stichting vast te stellen. Dit besluit is vastgelegd in de vergadering van 28 februari 2024 en is aangenomen zonder stemming.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 105 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 15 Vervanging en uitbreiding griffie (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft een besluit genomen over de vervanging en uitbreiding van de griffie. Na behandeling van de informatie op 7 februari 2024 en een debat op 14 februari 2024, heeft de raad besloten om de griffieformatie uit te breiden van 2,72 fte naar 3,39 fte, ingaande op 1 mei 2024. Daarnaast wordt er een nieuwe functie gecreëerd voor een griffiemedewerker/junior raadsadviseur. De extra personeelskosten voor 2024 zullen incidenteel gedekt worden uit het positieve begrotingssaldo. Voor de structurele financiering van de formatie-uitbreiding, geschat op € 61.000, zal voorziening worden getroffen in de perspectiefnota en de begroting van 2025 en daarna. Dit besluit is vastgesteld in de vergadering van 28 februari 2024 en aangenomen zonder stemming.
M.A. Röell - Burgemeester:
- 122 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt Overige onderwerpen
M.A. Röell - Burgemeester:
- 95 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 16 Beantwoording schriftelijke vragen
M.A. Röell - Burgemeester:
- 188 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
Agendapunt 17 Moties over niet geagendeerde onderwerpen (bevat stemmingen)
Baarnse Raad eist helderheid over woningbouwplannen
De gemeenteraad van Baarn heeft tijdens een recent debat aangedrongen op een gedetailleerd overzicht van alle lopende en geplande woningbouwprojecten. Ondanks de toezegging van de wethouder dat de informatie voor de zomer beschikbaar zal zijn, blijft de roep om snellere actie luid klinken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
BAARN - In een verhit debat heeft de gemeenteraad van Baarn op 28 februari 2024 de noodzaak voor een actueel overzicht van woningbouwprojecten benadrukt. De motie, ingediend door de ChristenUnie en gesteund door VVD en 50PLUS, werd echter verworpen met 7 stemmen voor en 12 tegen.De discussie ontstond nadat de ChristenUnie, bij monde van raadslid Bruins, het college bekritiseerde voor het uitblijven van een bijgewerkte lijst van woningbouwprojecten. "Het is een grote schande dat het college niet in staat blijkt om de bestaande projectenlijst op korte termijn na te lopen en te updaten," aldus Bruins. Hij benadrukte de noodzaak van deze informatie voor de raad om effectief te kunnen sturen op de woningbouw.
Wethouder Veldhuizen verzekerde de raad dat het college onverminderd doorgaat met het realiseren van de woningbouwambities en dat een uitgebreid overzicht uiterlijk in de tweede week van april beschikbaar zal zijn. "We doen ons stinkende best, maar meer kunnen we op dit moment niet doen," verklaarde de wethouder.
De motie riep op tot het leveren van een overzicht binnen twee weken in hetzelfde Excel-formaat als medio 2021. De tegenstemmers, waaronder GroenLinks, PvdA en D66, vonden de toonzetting van de motie ongepast en hadden begrip voor de complexiteit van de taak waar het college voor staat.
De heer Bosman van GroenLinks uitte zijn ongenoegen over de toonzetting van de motie: "Een telefoontje naar de portefeuillehouder zelf lost al een hoop op." Hij benadrukte het belang van een overzicht, maar vond de voorgestelde termijn onredelijk.
De CDA-fractie, die zich onthield van stemming, gaf aan dat ze de intentie van de motie steunden, maar eerst de reactie van de wethouder wilden afwachten. Raadslid Van Wijk van het CDA merkte op dat het samenstellen van een dergelijk overzicht niet zo moeilijk zou moeten zijn en presenteerde zelfs eigen berekeningen.
Ondanks de afwijzing van de motie, blijft de vraag naar transparantie en actuele informatie over woningbouwprojecten een belangrijk punt op de agenda van de Baarnse gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Baarn heeft op 28 februari 2024 een motie besproken over de fietsveiligheid op de Embranchementsweg. Er is vastgesteld dat ondanks langdurige politieke aandacht voor de situatie, er nog geen concrete verbeteringen zijn doorgevoerd. De weg, die over het grondgebied van drie gemeenten loopt, heeft een complexe situatie gecreëerd. De motie roept op tot het verbeteren van de fietsveiligheid, bij voorkeur door het aanleggen van een vrijliggend fietspad. De Contactcommissie Lage Vuursche heeft hier al voor gepleit en grondeigenaren zijn bereid om mee te denken over oplossingen. De provincie wordt gezien als een belangrijke speler in het faciliteren en bemiddelen tussen de gemeenten en in het financieren van het project. Het college wordt opgeroepen om voor het zomerreces van 2024 een plan te presenteren. De motie is aangenomen met steun van VVD, CDA, 50PLUS, CU en Lijst Schouten, en tegenstemmen van VoorBaarn, GL, PvdA en D66.
-
240228 Motie CDA,VVD,50PLUS,CU,Lijst Schouten over een niet geagendeerd onderwerp - Embranchementsweg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie draagt de titel 'Embranchementsweg' en is een voorstel van de gemeenteraad van Baarn om de fietsveiligheid op de Embranchementsweg te verbeteren. De motie constateert dat eerdere pogingen tot verbetering niet zijn gerealiseerd en roept op tot het maken van een plan voor een vrijliggend fietspad langs deze weg. Dit plan moet voor het zomerreces van 2024 gepresenteerd worden aan de gemeenteraad. De motie is aangenomen met steun van VVD, CDA, 50PLUS, CU en Lijst Schouten, en tegenstemmen van VoorBaarn, GL, PvdA en D66.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de problematiek identificeert, een oplossing voorstelt, en een tijdlijn voor de uitvoering geeft. Het betrekt relevante stakeholders zoals de colleges van Zeist en De Bilt en de Provincie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van het aannemen van de motie en zal later het voorgestelde plan moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen de prioritering van fietsveiligheid, de samenwerking met andere gemeenten en de provincie, en de bereidheid om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de realisatie van het fietspad.
SMART-analyse en inconsequenties:
De motie lijkt Specifiek, Meetbaar (presentatie van een plan), Acceptabel, en Tijdgebonden (voor het zomerreces van 2024). De motie is echter niet volledig Realistisch en Haalbaar zolang er geen financiële en praktische details zijn uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college op te roepen tot actie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Contactcommissie Lage Vuursche en grondeigenaren bereid zijn mee te denken over oplossingen, wat wijst op een vorm van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant omdat het aanleggen van veilige fietspaden duurzaam vervoer bevordert.
Financiële gevolgen:
De motie noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekking, maar impliceert dat de provincie een faciliterende rol zou kunnen spelen met betrekking tot de kosten. Dit aspect moet nog verder uitgewerkt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsveiligheid Embranchementsweg Vrijliggend fietspad Provincie Zeist De Bilt Contactcommissie Lage Vuursche Doorfietsroutes Grondbezitters VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
240228 Motie CU,D66,50PLUS, Lijst Schouten over een niet geagendeerd onderwerp - Woningbouwproject Bomencentrum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel: Motie Woningbouwproject Bomencentrum
Samenvatting: De motie roept op tot een positieve houding van het college van B&W van Baarn over het bouwen van circa 250 flexwoningen op het terrein van het Bomencentrum. Het project is bedoeld om tijdelijk (15 jaar) betaalbare woningen voor jongeren en (her)starters te bieden, waarna het terrein terugkeert naar natuur. De motie stelt voor om het project gefaseerd uit te voeren, beginnend met 50 woningen, in lijn met een aankomende provinciale verordening die afwijkingen in het buitengebied toestaat.
Volledigheid: Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke constatering, oordeel en oproep aan het college. Het geeft ook een context voor de politieke en beleidsmatige achtergrond.
Rol van de raad: De raad heeft de rol van besluitvormer over het voorstel en moet de kaders stellen waarbinnen het college kan handelen.
Politieke keuzes: De raad moet afwegen of het project past binnen de visie van de gemeente op woningbouw, duurzaamheid en natuurbehoud. Ook moet de raad beslissen of de gefaseerde aanpak en de tijdelijkheid van het project acceptabel zijn.
SMART: Het voorstel is specifiek, meetbaar (aantal woningen), acceptabel en realistisch, maar de tijdgebondenheid zou duidelijker kunnen met concrete data voor de fasen.
Inconsequenties: Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit raad: De raad moet besluiten of ze het college oproept om een positieve grondhouding aan te nemen en een verzoek tot afwijking van de provinciale verordening in te dienen.
Participatie: Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar gezien de impact op de lokale gemeenschap zou dit een overweging moeten zijn.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is relevant, gezien de tijdelijke aard van de woningen en de terugkeer naar natuur na 15 jaar.
Financiële gevolgen: De motie gaat niet in op de financiële gevolgen of dekking, wat een punt van aandacht is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwproject Flexwoningen Bomencentrum Betaalbare woningen Provinciale verordening Tijdelijke bewoning Natuurnetwerk Nederland Jongeren / (her)starters Gefaseerde uitvoering Living as a ServiceVerfijning van de zoekopdracht:
-
240228 Motie CU,VVD,50PLUS over een niet geagendeerd onderwerp - Opleveren overzicht aantal woningen VERWORPEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel van het voorstel: Opleveren overzicht aantal woningen
Samenvatting:
De motie van de ChristenUnie in de gemeente Baarn roept het college op om binnen twee weken een gedetailleerd overzicht te leveren van alle lopende en geplande woningbouwprojecten, met een uitsplitsing in prijssegmenten. Dit naar aanleiding van de constatering dat er veel minder nieuwe woningbouwprojecten zijn dan verwacht, en dat er een tekort is aan starters- en sociale huurwoningen. De motie is verworpen met 7 stemmen tegen en 3 voor.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke vraag stelt aan het college en de redenen voor deze vraag uiteenzet. Het geeft echter geen informatie over hoe het college de gevraagde informatie zou moeten verzamelen of wat de gevolgen zijn als het college niet aan het verzoek kan voldoen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op het college en ervoor te zorgen dat het college zijn taken naar behoren uitvoert. In dit geval is de raad gevraagd om het college op te roepen tot actie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad het belangrijk vindt om op korte termijn een gedetailleerd overzicht van woningbouwprojecten te hebben, en of zij het college hierop willen aanspreken.
SMART:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (een overzicht in Excel-format), acceptabel (het is een redelijk verzoek), realistisch (het is eerder gedaan), en tijdgebonden (binnen twee weken). Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college opdraagt om het gevraagde overzicht te leveren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan impliciet een rol spelen als het gaat om de soorten woningen die worden gebouwd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekking, maar gezien de aard van het verzoek (het leveren van een overzicht) lijken de financiële gevolgen beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwprojecten Nieuwbouwwoningen Overzicht Woningnood Starterswoningen Sociale huurwoningen College Projectenlijst Planontwikkeling MotieVerfijning van de zoekopdracht:
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 130 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 203 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 239 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 58 w/m
M.A.C. (Michel) van Grinsven - VoorBaarn:
- 180 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 751 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 207 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 175 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 156 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 164 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 231 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 247 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 267 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 601 w/m
M. Eijbaard - Mark):
- 276 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 158 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 209 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 100 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 186 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 192 w/m
M.A.C. (Michel) van Grinsven - VoorBaarn:
- 204 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 106 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 310 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 71 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 224 w/m
W.J.L. (Wim) Genuit - GroenLinks:
- 176 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 252 w/m
V.A. Brinkman-Koopal - PvdA:
- 192 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 327 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 208 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 237 w/m
H.J. (Rik) van Hardeveld - CDA:
- 181 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 358 w/m
A.P. (André) van der Padt - VVD:
- 189 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 174 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 199 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 163 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 140 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 188 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 207 w/m
V.A. Brinkman-Koopal - PvdA:
- 215 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 152 w/m
M.J. Koenders-van de Vrugt - Maike):
- 154 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 100 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 197 w/m
J.J.G. (Jeroen) Bosman - GroenLinks:
- 204 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 249 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 181 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 401 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 386 w/m
V.A. Brinkman-Koopal - PvdA:
- 190 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 168 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 185 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 221 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 191 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 165 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 207 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 198 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 206 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 221 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 350 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 206 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 783 w/m
R.M. (Roy) Bruins - ChristenUnie:
- 209 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 414 w/m
C.J. (Hanneke) Struijk-Cramer - D66:
- 235 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 173 w/m
R. (René) van Wijk - CDA:
- 152 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 138 w/m
M.R.N. (Tino) Schouten - Lijst Schouten:
- 214 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 142 w/m
M.R. Veldhuizen - Mark):
- 246 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 497 w/m
M.R. Veldhuizen - Mark):
- 219 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 147 w/m
R. (René) van Wijk - CDA:
- 172 w/m
M.A. Röell - Burgemeester:
- 80 w/m
M.A. Röell - Burgemeester
01:17:05 - 01:18:27 - 01:21:17 - 01:22:46 - 01:23:13 - 01:27:14 - 01:28:10 - 01:28:39 - 01:29:47 - 01:30:02 - 01:30:12 - 01:30:43 - 01:32:03 - 01:32:19 - 01:32:38 - 01:35:35 - 01:36:10 - 01:37:12 - 01:38:05 - 01:38:59 - 01:39:31 - 01:40:19 - 01:42:27 - 01:43:04 - 01:43:23 - 01:43:49 - 01:47:13 - 01:48:15 - 01:48:39 - 01:49:48 - 01:50:47 - 01:51:14 - 01:52:14 - 01:54:41 - 01:55:13 - 01:55:56 - 01:56:24 - 01:57:12 - 01:57:47 - 01:58:16 - 01:59:09 - 01:59:54 - 02:00:14 - 02:00:40